المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعة انا اللى كاتبة الموضوع ده وعايزة اعرف رايكوا بجد؟؟

NOR84
23rd October 2006, 09:13 AM
الديمقراطية

هل تحبون الديمقراطية وهل تريدون تطبيقها حقا بمصر؟
لماذا؟؟
هل يعى كل منا معنى الديمقراطية؟
اذن فليقل كل منكم ماهى الديمقراطية من وجهة نظرة الخاصة؟
اظن ان سوف يختلف كل منل فى تعريف كلمة الديمقراطيه!!
والسبب اننا حقا لانعى معنى كلمة ديمقراطية ........ كل منا يردد تلو الاخر نريد الديمقراطية تريد تحقيق الديمقراطيه ببلدنا الحبيب ولكننا لا نعى حقا معنى كلمة ديمقراطية ولا نعى ايضا ماذا يقصد بها كل من ينادى بتحقيق الديمقراطيه فى بلدنا فكل منا يرى الديمقراطية بعينه هو ولا بعين الاخر
اما عن رائى انا الخاص..........
فاانا حقا لا اريد تحقيق الديمقراطية ببلدنا نعم لا اريدها حتى يعى كل منا المعنى الحقيقى لكلمة ديمقراطيه وليست من وجه نظرة هو فقط
ان مصر هى وطننا الاكبر........
اما المنزل فهو الوطن الاصغر..........
فباى وطنن تريد تحقيق الديمقراطية؟الاصغر ام الاكبر؟
بمصر ام بمنزلك؟
ان قصة الديمقراطية تاخذنا الى موضوع اكبر واهم بكثير من تحقيق الديمقراطية
الا وهو ثقافة التربيه لدى الشعب المصرى او العربى عموما
فنحن نتربى ونربى ابنائنا على احترام الكبير وتقديرة وان من يكبرك يفهم اكثر منك اذن لابد ان تاخذ رائيه فى كل صغيرة وكبيرة وان الكبير دائما على حق ورائيه هو الصواب
كل هذا شئ جميل ولكن اليس من الممكن ان يقول هذا الصغير رائ صواب هو الاخر
الم يعطه الله عقلا ليفكر به مثل الكبير
نعم يعى الكبير اكثر مما يعى الصغير ولكن لماذا لا نعطى تلك الصغير حريه لكى يعبر عن رائيه؟؟!!
اليست تلك هى الديمقراطية؟؟؟
الابن الذى كل من حوله يحبونه هو من يقول دائما وابدا نعم ولا يقول غيرها
نعم هو الابن المحبوب المطيع الهادى الذى ينول احترام كل من حوله واعجابهم بل ويضرب به المثل ايضا (وكل الناس بتقول شوفت فلان ابن فلان ده ولد مؤادب ومطيع وبيسمع كلام ابوه وامه وعمرة ماقالهم على حاجه لا ) اليس هذا هو مايقال؟؟
وهذا الابن ايضا هو عندما يكبر يصح الشخص عديم الشخصيه وفاقد لغة الحوار ولا يجيد التعبير عن ارائه ولا يسنطيع ايضا تحمل اى مسئوله تلقى عليه ولو حتى مسئوليه نفسة فقط لانه تعود دايما انه ينفذ كلام ماما وبابا...........
وعندما يصبح الاب ولام ليس بجوار فكلام من سوف ينفذ انه تعود دائما ان لايفكر ولا يقول رائيه(علشان ماما وبابا يحبوه)ينفذر مايطلب منه فقط!!!!

واذا اصبح الابن يعى ويدرك ما حوله واراد ان يعبر عن رائيه وان يقول نعم ولا فى شؤانه الخاصه يواجه من الام والاب بتلك الكلمات (انت ولد قليل الادب انت مش بتسمع الكلام ليه احنا خايفين عليك ولا على مصلحتك وان دماغك ناشفه ومش بتسمع كلام حد وماشى بدماغك وخلاص )ويذكر له محاسن الابن السابق الهادى المطيع
نحن بالفعل نفتقد لغة الحوار فى وطننا الاكبر ووطننا الاصغر........
فلا يوجد حوار بين الحاكم والمحكوم ولا حوار بين الابن ولاب
فعلينا اولا ان نتعلم نحن مامعنى الديمقراطية ثم نعلمها لابنائنا ثم نطالب بوجود ديمقراطية فى بلدنا
الاب والام يريدون ان يعطوا الاوامر لابنائهم وهم عليهم التنفيذ لانهم يرون انهم لديهم السلطة ولديهم الحق لفعل هذا(علشان هما ماما وبابا وهما الكبار طبعا وعلشان كمان الكبير من حقه يعمل اللى هو عايزة من غير ماحد يحاسبه والصغير لا )ولان الاب ولام هم رؤساء البيت
فلماذا نرفض هذا من رائيسنا اليس هو كبيرنا اذن فهو يامر وعلينا السمع والطاعة
نعم هذا ما تربينا عليه
فيجب اولا ان نتعلم معنى الديمقراطية ثم نطالب بتحقيقها ثانيا

فانبدا جميعا بتعلم الديمقراطية ولنعى معانيها جيدا فنحن اليوم ابناء وغدا سوف نصبح اباء وامهات وسف نصبح مسؤلين عن جيل اخر قادم من بعدنا فيجب ان نعلمهم المعنى الصحيح لكلمه ديمقراطية الديمقراطية التى تجعانا نحترم انفسنا ونحترم الاخرين
وهذا مااراه فى اغلب البيوت لا اقول كل البيوت ولكن اعتقد ان اغلبنا تربى بتلك الطريقة الخاطئة
وارى ايضا ان قليلا جدا منا يعى معنى كلمة ديمقراطية ولا اقول ايضا اننا كلنا لا نعيها
وما اتمناه حقا ان كلنا يعى معنى الديمفراطية وان تصحح طرق التربية الخاطئة وتستبدل بالطرق الصحيحة
لكى يوجد جيل يستطيع ان يقوم بنهضه شاملة للبلد حقا (ففاقد الشئ لا يعطيه)
(عايزين مصر تبقى حاجه تانيه بجد كلنا والله بنحب مصر اوى )
(علشان كده انا شايفة ان مينفعش يبقى فى عندنا ديمقراطية غير لما نصلح اللى قولنا عليه الاول)

TOTY
23rd October 2006, 10:08 PM
:flowers1: :myamya: :flowers1: :kuzya_01: :myamya:
وتحيه جامده :hunter: :gun: h3h3/ :ura1: :p30: :p30:
:clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
اختى اختى اختى :clapping: :clapping: :p30:

انا طبعا اول وحده اقراء الموضوع قبل ما يتحط فى المنتدى اصلا :lalalaaa3: :tease:
الموضوع جميل ووجه نظر كويسه بردوا وانا موفقه عليها وياريت كلنا نحاول نتعلم ونعلم :p30:

virus vivo
23rd October 2006, 10:11 PM
اطلعوا ع البوكس انتو الاتنين بسرعه
تسلم يدك يانور
لو انتي كاتباه بجد تبقي علي كده مش تبع جيلنا /beee

NOR84
23rd October 2006, 10:31 PM
امال انهى جييييييل :mosking:
بس ميرسى اوى ليك وخود الورده دى :flowers1:
وانا فعلا اللى كتباه واول مرة اكتب وكونت عايزة اعرف رايكوا علبشان بجد بعتبركوا كلكوا اخواتى ورايكوا يهمنى بجد
وقولولى اكتب تانى ولا ايه
:cheer: :cheer: :cheer:

NOR84
23rd October 2006, 10:52 PM
ماشى يافيرس :bt2olah:
ميرسى اوى ليك ةولتشجيعك :cheer: :flowers1:
اما علشان اكتب تانى مش عارفه امتى علشان ده بيبقى على حسب الحاله النفسيه والمزاجيه ولما موضوع او فكرة بتستفزنى وتاثر فيه واحسها بجد
وادعى بتساهيل ربنا بقى :old:

TOTY
24th October 2006, 05:51 AM
:gun: :hunter:طالما فيها بوكس مش اختى مش اختى معرفهش هى بس كانت بتعدى من شارعنا زمان ودلوقتى بطلت خلاص كمان :p30: :p30: :bt2olah:
بس بردوا الموضوع حلو :flowers1:

lomy
24th October 2006, 06:49 AM
تسلم ايدك يا نور أنا طبعا قلتلك رايي فى الموضوع بالنسبه للفكره رائعه جدا والصياغه زي ما قلتلك واما رأيي بقى

ممم فرايي ان الديمقراطيه دى فكر عالى اوى وللاسف مش كل الناس بتفهمه يعني تلاقى واحد يناضل بالديمقراطيه ومش عاجباه الديكتاتوريه ومع ذلك هوا مش بيمشي بيها فللاسف يا نور حتى اللى عاوز يطبقها بيكون عاوز للناس لكن ليه لا وخصوصا الشخصيات القياديه بتكون فى بعض الاحيان دكتاتوريه فانا رايي انه هيفضل الصراع دائم بين المفهومين ده غير ان حتى البلد اللى بتقولك فى حريه فى الراي وفى وفى فى الواقع بخ اه بخ يعني بالمعنى البلدى بيبيعوا سمك فى ميه كلام وخلاص بيكذبوا الكذب ويصدقها :mosking:

كفايه كده عليكم واسفه للاطاله ومره تانيه بشكر نور على الموضوع الجميل ده :kuzya_01: :flowers1:

NOR84
24th October 2006, 08:17 PM
ميرسى اوى لمرورك بالومى
:flowers1: :cheer:
رايك جميل يالومى فعلا
وانا قولت ان فعلا مش اى حد ممكن يفهم يعنىايه ديمقراطيه وطلبت ان احنا كلنا نتعلم الديمقراطيه بجد علشان نعرف نعلمها لاولدناوميبقاش كلام وخلاص
وناس كتير فعلا بطالب وتنادى بالديمقراطيه ولو جيتى سالتيه يعنى ايه ديمقراطيه مش هيعرف يجاوب وفاهمين ان الديمقراطيه حريه الرائى والتعبير وخلاص من غير اى ضوابط او حدود يعنى كل واحد يقول اللى هو عاوزه وكل واحد عايز يمسك البلد هو علشان يعمل زى الموجود دلوقتى
وتقربيا معظم القيادين والحكام ديكتاتورين على الاقل العرب كل حاكم فاكر انه اشترى الشعب والبلد بتعته ويعمل اللى هو عايزة ومن غير ماحد يعتلرض او يتالم حتى ويقول اه
ربنا يعفينا وينتقم من الظالم والمفترى
ادينا عايشين ومش بناخد غير كلام وبس
وشكرا ليكى او يالميا مرة كمان :flowers1:

hamad8300
25th October 2006, 12:11 AM
شكرا :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

NOR84
25th October 2006, 12:35 AM
شكرا :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

العفو :clapping: :clapping:

البشمهندس صيحو
25th October 2006, 06:35 AM
تسجيل مرور

لان الموضوع طويل جدا

NOR84
26th October 2006, 07:06 AM
الموضوع مش طويل ولا حاجه ياصلاح
مش لازم تقراء الردود اقراء الموضوع بس

meezo
26th October 2006, 07:42 AM
كلام جميل اوي نور
ومعناه كبير هي الديمقراطيه بتبدي بالكل مش بفرد واحد

ولازم يكون في ديمقراطيه في البيت لازم يكون في نقاش مفتوح

يعني الديمقراطيه بتبدي بينا احنا

بس لازم كمان الحكومه تديني الجو الملائم مش زي محنا شايفن

الاب لو حس بديمقراطيه في شغله هيعامل اولاده بيديمقراطيه وهاكذا منها لله حكومه
كلها ظلمه

شعب ينتظر التوريث

الفقيرة الى الله
11th November 2006, 06:45 AM
موضوعك جميل اوى اوى يانور والفكرة فعلا فى وقتها :myamya:
كلنا بنقول ديمقراطية بس عايزين نطبقها لصالحنا بس منغير ما الواحد يطبقها هو كمان
اسلوبك حلو فى الكتابة يانور ماشاء الله
دا انتى كدا هتنفسينى فى مجال الاعلام :mosking: :flowers1: :flowers1:

اميـــ الظلام ــــر
30th January 2008, 08:40 PM
لالالالالالالالالالالالال الالالالالا
اسلوب مميز جدا فلكتابه
موضوع روعه
وانا برشحو احسن موضوع فلقسم لحد دلوقتي

NOR84
2nd February 2008, 04:48 AM
ربنا يخليك يارب ياامير ومرسى اوى لرايك وكلامك الجميل مرسى اوى لمرورك
والموضوع كتباه من زمان ومش عارفة اكتب تانى مش عارفة ايه اى حصل كنت بكتب على طول
بس فكرة الموضوع كانت مستفذانى اوى اوى ساعتهات فالكلام جه لوحدة ربنا يسهل بقى واعرف اكتب تانى ويعجبكم يارب
ومرسى ليك مرة كمان

um samy
2nd February 2008, 05:04 AM
نور بجد تسلم ايدك قوى

مش لاقيه كلام اوصف بيه جمال الموضوع

ابدعتى فى كتابتك يانور ووفقكى الله للمزيد

NOR84
5th February 2008, 02:58 AM
ربنا يخليكى يارب ياام سامى مرسى اوىالكلام كتير اوىلا عليا بجد
مرسى ليكواكلكواوربنا يخليكوا

um samy
25th April 2008, 09:05 AM
بعد كل اللى اتقال عن الديموقراطيه منك وكل الردود مش ممكن خاجه تتقال اكتر من كده :flowers1:

بجد اسلوب رائع فى الكتابه يانور

ومضمون الكتابه اكثر من رائع

تسلم ايدك وتسلم افكارك /hoba

titoeldowy
3rd June 2008, 10:57 AM
(ص) الكلام حلو خالص والموضوع مطروح من زمان بس خلينا نكون واقعيين ياريت منستخدمش الكلمة دى تانى اقصد(الديموقراطية) على الاقل هنا فى بلدنا انا مش نكدى ولا كلامى يسم البدن بس خسارة نضيع الوقت فى موضوع بنشوفه او بنسمعه فى دول تانيه شكرا على الموضوع وياريت يكون موضوعك الجاى على (الظلم /التعذيب/ رغيف العيش/ العشوائيات/ ...................)

توتة
12th June 2008, 12:40 PM
والله الواحد صوته اتنبح

فعلا كل واحد بينادي بالديمقراطية بس عارفة تلاقيه هو نفسه ديكتاتور في منصبه او بيته وعاوز كلامه يتسمع وبس

عالم مجانين يانور والله :crazy:

تسلم ايدك يا جميل :cheer: :flowers1:

NOR84
12th June 2008, 05:49 PM
منا بقول كدةبردو ياتوتة
مرسى ليكى ياقمر
ومرسى ليك ياتيتو
وشيل الميل من التوقيع :bt2olah:
كدة مخالف