المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حالة الشك الغير طبيعية

كاردينيا
15th July 2008, 03:39 PM
السلام عليكم عندي مشكلة ماعرف حلها ايش اني متزوجة من شخص حباب كثير واحسة يحبني كثير كثير هوة ارمل وعندو اطفال اثنين واتزوجتة لان شفته الشخص الملائم الي لان انا كمان ارملة بس ماعندي من الشخص السابق اطفال اتزوجنةوانا الان بانتظار طفل منو والحمد لله بعيش معا حياة حلوة بالبيت بس الي بيصير معايا انو انا ويا بالشغل بنشتغل بنفس المكان بس هوة مع ناس وانا مع ناس ثانين الي بيحصل معايا انو بتصير عندي حالة شك مو طبيعة من زوجي لان يتشغل معا بنت حلوة كثير من دون اي بنت بغار منهة بطريقة مو طبيعة طبعا اني مابظهر الشى معاها بس معا بالبيت هاي البنت كلما اجيب طاريهة بتحصل مشكلة بيني وبين جوزي جوزي ياكدلي انو ماعنده شى معاها بس اني بس اظل اقولة لا في شى لان الشك الي بيحصل معايا انو هاذي ارملة ومجالات الزواج قدامها قليلة وانو زوجي شى مناسب الهة بخاف كثير منهة وماعرف ايش اسوي مع العلم زوجي اكدالي انو ماعندووو اي شى معاها وانو حالها من حال غيرها من البنات الي ويا بس بخاف اريد اعرف شنو هاي الحالة الي تجيني مع العلم انو بعرف هوة يحبني كثير بس بخاف من هاي البنت لان زوجي شخصيتو وشكلووو وترتيبو ممكن ان اي بنت تلتاف علي بس مش اي بنت لان وظعووو انا برايي ممكن للارملة تقبل بي لو حصل ولا سامح الله شى بيهم حسب شكي الي باذيني هذا والي هوة ياكدلي انو انا مريضة باوهام مالهة صالح بشو تنصحوني ارجو مساعدتي من هذا الشك

بسكوتة
15th July 2008, 06:11 PM
الاول انتى منورة النجع يا جميل وياريت تشرفينا علطول

انا بس هقولك ان شعورك بالغيرة طبعا كويس لكن ف حدود ,, انتى حاولى على اد متقدرى تسيطرى على افكارك وواجهى نفسك وكلميها قوليلها ان الموضوع ده اتكرر قبل كده وانا فكرت ف كذا وكذا ومطلعش الكلام ده ليه اى اساس من الصحة والمرة دى هتكون كده فمفيش داعى للمشاكل والافكار دى
وهو مدام انسان متدين اكيد هيراعى ربنا فيا ومش هيعمل حاجة تغضب ربنا
وخليكى فاكرة ان لازم ندى للى اودامنا مساحة يتحرك فيها عشان منخنقوش يعنى مدام مفيش اى دليل على حاجة غلط ربنا ميجبش مشاكل يارب وعشان ميتحولش الامر بالنسبة له من غيرة الى عدم ثقة
ابدأى ف الاول انك تكونى متصنعة ومتظهريش اى غضب بتصنع ومع الوقت هتتعودى على كده
وعلى فكرة انا قبل كده كنت موسوسة ف بعض الحاجات بس واجهت نفسى وعلاجها الوحيد انك تتجاهلى الوساوس دى ...حتى لو شكيت انى عملت حاجة معينة مش بعيد النظر فيها بقول لنفسى خلاص انتى عملتى كذا يبئا متفكريش تانى والحمد لله دلؤتى اتغلبت عالمشكله دى
اخر حاجة انا عندى اقتراح انك تجربى تروحى لدكتور لان دى ممكن تكون حالة مرضية ووسواس وكده وفعلا بيتم العلاج منها ان شاء الله عااادى زى اى مرض نفسى مفيش اى مشكلة

يارب اكون قدرت افيدك

um samy
16th July 2008, 05:49 AM
شوفى ياكاردينيا لاتملى الدعاء والتوجه الى الله بقلب صادق وخاشع بكل احساسك وجوارحجك ان ربنا يخلصك من الوسواس والشك ده
وربنا سبحانه وتعالى كريم جواد لايرد سائلا صادقا ولا تنفذ خزائن كرمه وجوده ويحب الملحين فى الدعاء وقد وعدنا بالإستجابه بإذن الله
وطبعا بسكوته قالت رأى حلو بس ليا كده ملاحظه بسكوته متطرقتش ليها وهى
انك لما بتسألى زوجك عن البنت دى لازم تكونى حاطه فى اعتبارك انك بتلفتى نظره ليها وممكن ماتكنش فى باله اصلا ولا بيفكر فيها وانتى اللى تثبتى الفكره دى فى دماغه وتخليه يهتم بيها وبحصل مالا يحمد عقباه
ارجوكى اختى تعقلى وحاولى الظهور امام زوجك بمظهر المرأه الواثقه من نفسها بكل ثبات فكل الرجال يولعون بالمرأه الواثفه من نفسها
وارجو لكى التوفيق انشاء الله ولا اوصيكى بالإستعانه به سبحانه وتعالى فى كل امورك
مشكوره اختى واتمنى اكون افدتك

حفيدةكيلوباترا
16th July 2008, 05:54 AM
رايي من رأي ام سامي وبسكوتة ثقي في نفسك واظهري ده لزوجك وفي البيت اعطيله كل وسايل الراحة وحسسيه بهتمامك

orchid
21st August 2008, 02:18 PM
يا اخت كاردى الغيرة على الانسان اللى متجوزاه شى جميل بس الغيرة لما بتزيد عن حدها بتخنق وانتى ممكن تكونى غيرانه ع جوزك من واحدة جميلة بس هو ممكن ما يكونش شايفها خالص وانت بكلامك ده بتفتحى عينيه عليها ومادام هو بيحبك وحاسس معاكى بالاستقرار عمره ما هيبص لغيرك ولو كانت ملكة جمال طلعى الاوهام دى من دماغك وعيشى حياتك بمنتهى الثقة فى جوزك اللى بتحبيه وبيحبك واتمنالك كامل السعادة وانك تقومى بالسلامة وتطمنينى عليكى

رشاعبدالحميد
15th September 2008, 05:36 PM
lالسلام عليكم الاولانتى غيورة جدا وممكن يكون عندك حق بس احظرى من الظلم وثقى بنفسك وبزوجك اكثر من كدة وللعلم ممكن ميكونش شايف الجمال دة حيخلية يشوف جملها وممكن متكنش بلجمالالى بتو شو فيها بية بس انتى عينك حلوة ومتخربيش بيتك بغيرتك :shhh:

ياسمين2
13th October 2008, 12:37 AM
اهدى كدة واركزى لازم الانسان يغيير كتير وانتى بتغيرى لانك بتحبية زيادة عن اللزوم علشان كدة انتى حاسة انو فية حاجة
اهدة كدة وخدى ورد :flowers1: :flowers1: