المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الثانويه حظوظ

star 22
21st July 2008, 12:02 AM
اه حظوظ هتقولي بقي من جد وجد ومن زرع حصد :shhh:
وجو الريف ده والكلام الليلا بيجيب لا بيودي هو من ناحيه انه بيودي فهو بيودي في داهيه :cry2:

اسمع بس للاخر اسمع ايه اقرا بس للاخر بعدين احكم :yes2:
انت لما تكون حليت امتحانات كل السنين اللي قبلك كلها وشايف انها كانت سهله او حتي معقوله وكمان تلاقي الاسئله بتكرر في الامتحانات وتحس انك كده تمام والامتحان مش هيخرج عن الاسئله دي :myamya:

ولان حظك زفت تلاقي الامتحان بتاعك فيه اسئله اول مره تشوفها واول مره /whatتيجي في الامتحان اساسا وتبقي مش عارف تبدا الاجابه منين عكس كل الاسئله اللي ذاكرتها اللي شوفتها وحلتها في الامتحانات اللي فاتت اول ما تشوف السؤال تلاقي نفسك عارف لااجابه كلها :cheer:

ولما تكون ماده معروف ان دي ماده درجات بتدخل تقفلها ع طول الدرجه النهائيه ودايما بتيجي سهله وبرده لحظك الزفت تدخل تلاقي الامتحان غريب الشكل والاطوار مش بس من خارج كتاب المدرسه اللي ما فهوش حاجه اصلا لا دا كمان من خارج المذاكرات والملخصات والكتب الخارجيه والداخليه ومتعرفش اساسا ايه المطلوب؟؟؟؟؟؟؟ /scenic

ولان حظك نحس تلاقي امتحان السنه اللي قبلك سهل ميه والسنه اللي بعدك ذي العسل وانت اللي في النص امتحان ذي الزفت بالظبط cry2/ cry2/

طب ليه انت ما كنتش اصغر سنه ولا اكبر سنه كان زمانك فرحان بالامتحان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! !!!!!!!! :cry2: :cry2: :cry2:

ممكن تكون محتار بين وتختار واحده منهم وتسيب التانيه وتلاقي امتحان التانيه ذي الفل ولانك طبعا ذي ما قولت لك انك منحوس يبقي امتحان اللي انت اختارتها ذي.............طبعا انت عارف /scenic /scenic

واكيد لانك ذي ما انت عارف منحوس والنحس ملازمك دايما السنه اللي انت فيها يكون التنسيق بتاعها في السما طب ياخد من 102% وهندسه 99%واعلام97%وانت وقفت ع السلم 95% مش عارف توديك فين :wallbash:

مع ان 95%دي السنه اللي فاتت كانت ممكن تدخلك صيدله او حاسبات ومعلومات او اقتصاد وعلوم سياسيه /pomme3

وطبعا انت عارف السبب :search:

وممكن كمان تكون من اللي حظهم ضارب ويكون امتحان السنه اللي قبلك زفت والسنه اللي بعدك برده زفت وانت في النص امتحانك ذي الفل :cheer:

وبالرغم كمان من ان السنه اللي انت كنت فيها كانت المجاميع عاليه بس التنسيق كان حلو يعني انت كنت جايب 97%ودخلت طب مثلا وصحبك اللي كان معك في نفس السنه وكان معاك في نفس المدرسه جاب 95%بس ادبي وكان هيموت ويدخل سياسه واقتصاد ملحقهاش علشان هي حظوظ ولا ايه :hul:

طبيعي انك هتذاكر وتقطع نفسك مذاكره ويطلع عينك واحتمال تجي ليك حاله عصبيه وتقلب باكتئاب بس بعد ده كله برده انت وحظك

وطبعا يا جماعه كله مكتوب عند ربنا
والحمد لله ع السراء والضراء

فله
21st July 2008, 12:10 AM
حببتي اسمحي لي اختلف معااكي
/don-t_mention /don-t_mention
بصي يا قلبي احنا لو سبنا كل حاجه ع الحظ والكلام ده
محدش هيعمل حاجه خالص
احنا لازم نعمل الي عليينا ونسيب الباقي ع ربنا

وكماان لان الاكيد ان ربنا بيختاار لنا الخير
واحنا بقي منعرفش اذا كاااان الخير ده لينا في دخول كليه معينه عن غيرها

وبالنسبه للثانويه العامه والكلام ده كله
هي عمليه تعليميه فااااااااااااااااااااشله لابعد الحدود

والحمد لله ع كل حاااااااااااااااااااااااا ل
تقبلي رأي :flowers1:

فوفو حبيبة ماما
21st July 2008, 01:24 PM
فعلا الحمد لله على كل حااااااااااال
cry2/ cry2/ cry2/
ربنا يكون فى عون كل اللى فيها يااااااااااااارب
واللى داخلينها /heat ربنا يعنهم

star 22
22nd July 2008, 01:43 AM
شكرا ليكي يا فله :flowers1:

شكرا ليكي يا فوفو :flowers1:

طبعا يا فلتي لازم اقبل رايك :clapping:

انا معاكي ان احنا لازم نعمل اللي علينا /scenic

بدليل ان احنا بنذاكر ونقطع نفسا مذاكره /scenic

مش بنسبها احنا وحظنا nose/

بس المشكله ان العمليه التعليميه فاشله

بكل المقايس :to2to2:

وده في الاخر بيجي ع دماغ الطالب الغلبان cry2/ cry2/ cry2/ cry2/ cry2/ cry2/ cry2/

والحمد لله ع كل شيء

بطة مبطبطة
23rd July 2008, 01:31 AM
فعلا الثانوية حظوظ انا كنت جايبة فى الثانوية93 بس بصراحة كنت متوقعة اكتر من كدة

maxman2008
23rd July 2008, 01:39 AM
اكيد العملية مش عملية حظ الموضوع كلة انى شايف ان التعليم فى مصر مش كويس يعنى فى امتحانات الثانوية السنة دى اكيد اكل عارف ان فى بعض المحافظات تم تهريب اسئلة الامتحانات والاسئلة صعبة قوى وكمان كان فى اسئلة من خارج كتاب الوزارة بجد ربنا يكون فى عون كل الا نفسة يحقق حلم حياتة وبذات فى مصر

السماء
22nd August 2008, 05:27 PM
عاشقة انا مختلفة
انا لسة مخلصة ثانوى 2007|2008
و امنتحاناتنا اصعب امتحانات بالذات الفيزياء و الناس كلها عارفة احنا بنخرج مزهولين اكننا عمرنا معرفنا المادة بس ربنا كريم احنا تعبنا و ذاكرنا و اهم حاجة فى الثانوى او فى حياتك شوفى ربنا عاوز منك اية
ربنا طلب منك اية و هو كمان عمره ما هيبخل عليكى
المم امتحاناتنا كانت وحشة السنادى و الحمد لله جبنا مجميع و داخلنا الكليات اللى عاوزنها و انا الحمد لله مش جبت صيدلة بس انا جبت الطب لان ربنا مش بيظلم حد
بس انا الحمد لله الان صيدلة عين شمس
و بجد نصيحة لاى حد فى ثانوى ذاكر و اوع تنسى ربنا اهم من المذاكرة ربنا كريم و احنا عباده و عمره ما بينسانا
و اعملى اللى عليكى و سيبك من اى كلام

يلا بقى عاوزة ورد
:kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01: :kuzya_01:

كلاك
22nd August 2008, 05:51 PM
انتو بترعبوني ليه

ربنا يستر انا خايفة والله cry2/

ياسمين هانى
22nd August 2008, 06:56 PM
شكرا على الموضوع :flowers1:

بس انا لسة ماوصلتش للثانوى لنا اوصل ابقى احكم

Lolooo
31st August 2008, 05:41 AM
حلو اويييي الموضوع ده برافو عليكى بس انتى فكرتيني باصعب ايامى ايام الامتحانات والنتيجه وكده :wallbash: :wallbash: :wallbash:بس الحمد لله ان الايام دى عدت بس الصراحه احنا السنه دى فعلا منحوسين :crazy: :crazy: :crazy:بجد الامتحانات كانت صعبه مووووووت :to2to2: :to2to2: :to2to2: :to2to2:بس الحمد لله انا جبت 94%ودخلت كلية التمريض وبحمد ربنا انها جت على اد كده ومحدش عارف الخير فين :p30: :p30: :p30: :p30: :p30:

mannoor
4th October 2008, 07:07 PM
متخافوش ياجماعه انا كنت فسنه تانيه السنه دي وشفت اللي حصل في الامتحانات لاكان فيه غش ولاتسريب ولاصعوبه ولا اي حاجه خالص (طبعا العكس هو اللي حصل)واللي يجنن ان المجاميع مش راكبه على اي حد والتظلمات كانت ايه ماشاء الله ربنا يستر علي السنه دي انا شكلي هحول ادبي واريح نفسي اصلي تعبت مذاكره وقاطعة نفس طول السنه وفي الاخر يحصل كل ده بس الحمد لله على كل حال وربنا يتولانا برحمته واهم حاجه اني خلصت من الرياضه ربنا يستر بقى على الفيزياء معلش ياجماعه شيلتكم همي ياللا دنيييييييييييييييا

نعمه الله
5th October 2008, 05:23 AM
والله العظيم مبقتش فارقه دخلت طب ولا دخلت اداب ومن وجهة نظري الثانويه دي مبقتش مقياس خالص /what /what

ومن رأي بردوا اللي عايز ينفع هينفع حتي لو في معهد كفايه :hunter:

وانا شفت ناس كتيره اوي مخلصه تجاره واداب وبيشتغلوا احسن من المخلص هندسه :clapping:او حتي صيدله /to2to2

واللي انا اقصده يعني ان الثانويه والتنسيق والكليات دي كلها والله مبقتش مقياس ولا بقت فارقه اللي عايز ينفع ويبقي حاجه هينفع

نيرمان
5th October 2008, 08:48 PM
أولا :شكرا على الموضوع الجميل يا عاشقة :flowers1:
ثانيا : بصوا حقيقة الثانوية دي قدرية لأن في ناس بتموت نفسها في المذاكرة و مبتجبش المجموع اللي هي عايزاه و ناس بتذاكر يا دوب على القد و تجيب مجموع كبير و أحسن حاجة هي اللي قالته سما أنك تذاكر و تتوكل على ربنا لأن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا و اللي مبيجبش مجموع الكلية اللي هو عايزها يعرف أن ربنا مقدر له الخير في الكلية اللي هو دخلها يعني في واحد أعرفه كان مموت نفسه على هندسة بس مجبهاش و دخل تجارة و بعدين أشتغل في شركة فصاحب الشركة أعجب بأمانته و عينه مدير للشركة تخيل بقى مركزه عالي أزاي

ame_alaa
6th October 2008, 05:37 PM
ولو انى مختلف معاكى بس الموضوع بجد فى وجه نظر كويسه
وربنا يعوضك خير