المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عقوق الوالدين للابناء

البشمهندس صيحو
29th June 2009, 12:10 AM
اهه من عقوق الولدين

امي اقسى انسانه بالكون ماعمري حسيت بمشاعر الامومه معاها

ابغى احس بكلمة ماما دايم تهاوشني ولاتكلمني وحتى امها تعاملها بقسوة وانا اقول اذا امها مارحمتها وشلون ترحمنا ياهي ترفع صوتها على امها وتقول لها كلام جارح ودايم تبكي وتشكي لي وتدعي عليها وتواسيني واواسيها --

وامي تفرق بيني وبين اختي تقهرني فيها يعني تضحك معها وتكلمها وانا جالسه ولاكأني موجوده وتسولف معها ولاتلتفت لي ولاتكلمني -

وانا بالفتره هذي حامل واتوحم وتعبانه ولاحست فيني ولاساعدتني بس تحاول تقهرني وتجرحني بالكلام وصدقوني من يوم كنت طفله ماحسيت فيها

انا عندي طفل احبه واموت فيه ولايمكن اقسو عليه وخليه يذوق الي انا ذقته -

ياناس امي خلتني اكرها وانا ربي شاهد اني احاول اتقرب منها بس تصدني 0

حفصة
29th June 2009, 11:07 PM
اوعى تعبي نفسك يا قمر يعني دي مهما كانت قاسية عليكي هي امك اصبري عليها بس هي ليه حاقدة عليكي كدة هو ممكن فيه مشكل كان بينكم :thnk0001:

العزومية
2nd July 2009, 04:57 PM
محولتش تسأليها انتي بتعامليني كدا ليه ، ممكن علي شان هي مخدتش حنان من والدتها فمش بتديكي
ادعيلها بالهداية ورضاها عنك وان شاء الله هيتصلح حالكم

كريزى جيرل
3rd July 2009, 03:27 AM
بصى يا حبيبتى والله فى امهات كده وفى ناس كتير بيبقى جواها مشاعر مبتعرفش تعبر عنها وخلى دايما عندك انتى المبادرة بلاش تستنيها هيه اللى تكلمك وتتودد لليكى خليكى انتى اللى سباقه كلميها انتى واظهرى ليها حبك واستشيريها فى مشاكلك وصدقينى هتتغير معاكى بزاويه ميه وتمنين ( هتقوليلى الكلام اسهل حاجه) لكن صدقينى ده مش كلام جربى تجيبلها هديه بسيطه مش هتكلفك كتير وصدقينى هتشوفى السعاده فى عنيهها باهتمامك ولو ان مامتك قاسيه على كل الدنيا هتيجى لحد عندك وهتحبك وبتتمنى سعادتك صدقينى دى حاجه بالفطرة كده انها بتحبك وخليكى متاكده طول عمرك انها بتحبك واوععى تشكى فى ده واوعى تبينى ليها مشاعرك انها بتفرق بينك وبين اختك اوعى تبينى ليها كده صدقيينى اللكلمه دى هتقوليها وخلاص وهيه عمرها ما هتنساها وبكده هتقسى قلبها عليكى اكتر وهتخلى قلبها يشيل من ناحيتك
بالعكس دايمما خليكى معاها ودوده وخدى بالك من كلامك واوعى لما تيجى تفضفضيلى من ناحيتك تقليلها الكلام اللى انتى بتقوليه دوقتى 000 صدقينى اللحظات دى مش بتبقى لحظه صفا قلوب
بالعكس بتبقى لحظات بتشحن القلوب من بعضها ومهما عدى وقت عمرها ما هتنسى كلامك
ولو حبيتى تكلميها ابدأى كلامك بابتسامه حلوة وقوليها بحبك يا ماما
ايوة قوليلها كده
انا عارفه ان ممكن حد يضحك عليه وانا بقول كده
لكن صددقينى الكلمه دى بتنزل بلسم ع القلوب وخصووصا لما تكون من بنت لامها
وعاوزة اقلك حاجه مسالتيش نفسك ليه هيه بتفرق بينك وبين اختك
مش يمكن انتى بتضايقيها فى حاجه ؟؟؟؟؟
مهو اكيد مش هتفرق بينكم الا لسبب لانها مش امها ومرات ابوكى
هيه مامتكو الاتنين
يعنى مفيش داعى للتفريق
فممكن تساليها اذا كان في حاجه فيكى بتزززعلها او ليه مش بتكلمك وقولى كل اللى فى بالك بس بتاسلوب حلو
وخلى فى بالك اسلوب كلامك خليكى معاها رقيقه وكلماتك مش جارحه ولو لاحظتى ان الحوارر بدا فيه شد وبدا يقلب على خناقه انصحك بالانسحاب وتقفلى الموضوع فورا ومتكمليش
وااختارى الوقت المناسب اللى تكلمى فيه يعنى ميبقاش هيه متنرفزة اصلا وتكلميها
وخلى فى بالك شعرة معاويه لو هيه شاده ارخى انتى
اوعى تقطعى الشعرة دى
اوعى
ولو عملتى كل اللى عليكى وخلاص وهيه بردو متغيرتش ( مع انى متوقعش كده خالص بالذات ممع الام ) يبقى تخليكى تصبرى واوعى تردى عليها وحش
وخليكى فاكرة ان ربنا وصانا بيها
ربنا معاكى يا اختى ويصبرك ويحببك فيها ويحببها فيكى ويا رب احوالك تتغير للاحسن يا رب :tmaaaam:

بطة مبطبطة
5th July 2009, 03:02 PM
صدقينى مفيش بعد الام ونار الام ولا جنة اى حد تانى اصبرى واكيد قلبها حيحن /girl-haha

نيمتريا
5th July 2009, 08:39 PM
شوفى عمر ماام بتكره اولادها ممكن يكون تعبت بحياتة دايما قدمى انتى الحب والحنان واى هدية حسسية انها شيا مهم بحياتكم وصدقينى عمر ماام تكره ولاده وانتى مجربة اكيددى مشكلة تعانية وبنا يحفظهالك صدقينى ياريت امى موجودة لقدتوفاه الله وتدعى ولاتشتمنى بس الحمدلله عشان كدة شدة ارخى انتى وربنا يهديكى للصواب ويحفظلك اولادك من كل شر قدمى انتة هدية حلوة عامليه كانها ابنتك وليست بامك وسوف ترى ماتتناه باذن الله وربنايخلهالك

manon
6th July 2009, 07:09 PM
خليكى كده دايما مع اولادك وكونى صحبه ليهم وادعى من ربنا انو يقربك من مامتك وان شاء الله تنجحى فى التقرب ليها ومتفقديش الامل فى كده :smile: :smile: