المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عرضحلجي ..أفوكاتو

aoun
26th October 2010, 07:04 AM
لو شي نجعاوي مصري أو ضيعجي سوري عندو شي مشكله قانونية يتفضل يسأل و نحنا منعمل جهدنا نجاوبو صح
و يا ريت اذا في محامي مصري او من اي دولة عرباويه بالموقع كمان يشاركنا الاجابات منكون ممنونينو

خيال هاني
26th October 2010, 07:06 AM
جزاك الله كل خير
:birgits_salute01:

سارة°
26th October 2010, 07:09 AM
بارك الله فيك

صافى حسام
26th October 2010, 08:17 PM
الف شكر يا عون مش عارفة اذا كان اسمك صح و لا ايه

و فكرتك فكرة حلوة و يا ريت فعلا اى حد عندنا محامى يشارك معاك

aoun
27th October 2010, 06:58 AM
شكرا إليك يا صافي و أسمي صحيح (عون) بس أسمك خربطني ماني عارف هو أسم شب أو أسم صبيه (صافي) لأنو الأسم عنا هو أسم شب و أنت كتبت بصيغة مؤنث؟؟؟ شكرا بكل الأحوال

صافى حسام
27th October 2010, 09:02 PM
العفو يا عون
وانا مدام

و صافى ده اسم الدلع اسمى صافيناز

و عندنا ممكن ندلع صفاء او صافيناز بصافى

فراشه الوادي
27th October 2010, 10:18 PM
موضوع:11umbup: جميل جداااااااااااااااا يا عون انا ممكن اشارك يعني انا لسه سنه واخد لليسانس الحقوق واكون محاميه يلا نستفيدمنكم ويمكن نفيد

صافى حسام
27th October 2010, 10:35 PM
طيب بما ان احنا بقى عندنا محامين فى المنتدى انا كنت عايزة اعرف

هل اللى عنده شقة ايجار قديم

هل من حقه انه ياجرها ايجار جديد و لا صاحب البيت من حقه يعترض و لا ايه يالضبط

يا ريت تفيدونى فى الموضوع ده

فراشه الوادي
27th October 2010, 11:23 PM
بصي ياصافي اللي ماجر شقه ايجار قديم مش من حقه انه يؤجرها ايجار جديد لو انتي قصدك انه ياجرها من الباطن زي انا مثلا ماجره شقه وعايزه ااجرها لحد تاني وانا مش صاحبت البيت لا مش من حقي ومن حق صاحب البيت انه يعترض ويفسخ العقد كمان وده قانونا انما ممكن صاحب البيت يوافق بينكم وبين بعض عن تراضي دا قلما يحدث ده لو صاحب البيت عبيط:image5::image5::image5::image5::image5::i mage5:
لو ده مش قصدك من سؤالك حاولي توضحي سؤالك تاني

صافى حسام
27th October 2010, 11:51 PM
ميرسى يا فراشة الوادى

فعلا هو ده قصدى من السؤال

و انتى وضحتى الاجابة

تسلم ايدك

aoun
28th October 2010, 08:37 AM
شكرا يا فراشة و أكيد رح تفيدينا كتير و على أجابتك بعتقد انك رح تكوني محامية بارعه بس أضافة صغيره يمكن ما تفيدكن بمصر .. بسورية صدر قانون يسمح لصاحب البيت أن يطلب أخلاء المستأجر بمقابل أن يدفع له أربعون بالمئة من قيمة البيت التي تقدره لجنة خاصة ..... الله يعطيكي العافيه يا فراشة

صافي .. شكرا على التوضيح بخصوص الأسم و على فكره عنا مندلع صفاء ب صفصف أما صافيناز فما بعرف :g: بس يمكن زيزي على كل حال تشرفت بمعرفتك.

فراشه الوادي
28th October 2010, 05:31 PM
مرسي ليكي عون بس احنا عندنا دا بيحصل برده ممكن صاحب البيت يطلب من المستاجر انه يخلي مقابل مبلغ معين بس الراي الاول والاخير للمستاجر يا يوافق يا يرفض لكن مفيش قانون يلزمه بده