طبعا الكل عارف شهر رمضان وزحمته وخاصة الموظفات ما تطلع من الدوام الا وباقي وقت قليل على تجهيز الفطور وعلشان هيك نقترح عليكم هذه العملية ....


أولا : ابدا أنا بأفكاري واللي عندها فكرة لا تبخل علينا ..



1- الفطائر : اصنعي عجينتك المفضلة واحشيها بأي حشوة تحبينها ثم رشي الصينية بشوية دقيق وصفي الفطائر بعد لفها ثم ضعي الصينيه بالفريز علشان كل فطيرة تجمد لحالها علشان ما تلتصق مع بعض خليها بالفريز لمدة ساعة ثم طلعيها وصفيها في المرتبان او حافظة واغلقيها جيدا واعيديها للفريز لحين وقت التقديم لو بعد شهر .



2- البيتزا : بنفس الطريقة اعجني العجينة وقصيها دوائر وصفيها في صينية مرشوشة بالدقيق ثم ادخلي الصينية للفريزر ثم بعد ساعة طلعيها بتلاقي كل دائرة مجمدة لحالها صفيهم بالحافظة واغلقيها جيدا ثم ادخليها ( ما عليك بعدين الا انك تطلعين دوائر البيتزا مثل الاقراص ضعي عليها حشوة البيتزا وفي الفرن على طول ) ..



3- ورق العنب : لفي ورق العنب وصفي في كل علبة حسب المقدار الي تحتاجينه في اليوم وادخلية الفريزر .



4- السنبوسة : طبعا الكل اكيد عارفها لفيها بالحشوة الي بتحبيها وصفيها في الحافظة وادخليها الفريز .



5- البف بستري : عجينة البف بستري المربعات احشيها بجبنة كيري ولفيها على شكل مثلثات وصفيهم في صينية مرشوشة بدقيق وجمديهم لمدة ساعة ثم صفيهم في حافظة ودخليهم بالفريزر لحين وقت التقديم.



6- السمبوسك : وطريقتة : 2 كيلو دقيق+ ثلث كيلو زيت + بيضة+ ربع كيلو ماء تعجن مع بعض وتحشى بحشوة لحم مفروم او عجينة اخرى: كيلو دقيق و1 قشطة تعجن مع بعض وتحشى - طبعا بعد ما نعجنها ونحشيها ونلفها نرش فوقها شوية دقيق ونفرزها لحين الاستخدام.


منقول