أولا:العصرالحجرى



والعصر الحجري واخد اسمه من منطقه كانت مليانه ديناصورات زمااااان اسمها حجر النواتيه ولازال حتى يومنا هذا المكان موجود ….ولوسألت أي واحد عن اكتشاف النار اللي تم فالعصر الحجري؟؟..هيرد ويقول أن فى يوم من الأيام النور قطع وواحد من الناس بتوع العصر الحجري كان عاوز يولع شمعة لحد م النور ييجي راح ماسك زلطين ومطأشهم فى بعض زي العبيط راحوا مطلعين شراره (بيشتغلونا هوه يعقل أنه كان فيه شرارة في العصر الحجري؟؟) ومن هنا اكتشفوا النار...وعشان الكلام ده كانوا بيضحكوا بيكوا عليه اقصد بيضحكوا عليكو بيه تعالوا نرجع( للمراجع الحديثة).. بتقول المراجع أن اقدم نجعاوي كان قاعد في (محل كشرىالخديوي) حتى كمان كان رابط الديناصور بتاعه بره..
وعشان الطفاسه راح مغرق الكشري بالشطة وبعد أول معلقة راح واخد نفس من منخيره وسد ودانه وراح مطلع نار من بقه ومن هنا كان اكتشاف النار..


مش زلط واسمنت وكلام فاضى……..









ثانيا:العصر الفرعونى






[color=red][من الحاجات الغلط اللى موجوده ف كتاب التاريخ بتاع ابتدائى ان الملك مينا هو اللى وحد القطرين …الحقيقه اللى شوفتها فى المتحف الحربى بتقول غير كده المخطوطات الفرعونيه بتقول ان هريدي الرابع عشر هو موحد القطرين جمع المصريين القدماء من وجه قبلى ومن وجه بحرى وقعد معاهم قعدة عرب فى


كافتريا)وطلبوا من الساقى اقداحن من ماااااااااء الشعير(فيروز حاليا)


هريدي الرابع عشر: ياجدعان حاجه من الاتنين ….ينقسم البلد وكل واحد ياخد نصيبه أو نعمل قرعه واللى يكسب يختار الارض


مندوب وجه قبلى: يادودو يا حبيبى ايد لوحدها متسجفش


مندوب وجه بحرى:وكمان القله أم ودنين لازم يشلوها اتنين


هريدي الرابع عشر: خلاص يبقى نتوحد كلنا يله نقرا الفاتحه









يارب تكونوا استفدتم

وآلهي لوكنت بكدب وبحور عليكم الجهاز بتاعكم يهنج!!
/color]