السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.... انا عارفه ان الموضوع اللى هكتبه مكانه مش هنا بس انا اصده اكتبه هنا علشان الكل يقرأه ولو انت مش حابب انك تشترك معنا براحتك عادى

بس انا والله خايفه عليك وانا مش هطول علكوا الفكره هى انه كل واحد يعمل لنفسه جدول يشوف نفسه صلى النهارده ولا لاء تصدق انهارده ولا لاء قرأقرأن انهارده ولا لاء مش انهارده بس لاء كل

يوم قام الليل ولا لاء وانا عارفه ان كل واحد مشغول اللى فى الكليه واللى فى المدرسه واللى عنده ابحاث واللى بيروح الجامعه ويرجع متأخر وتعبان وانا عارفه انه بينام بس اكيد بيصحى علشان

بيذاكر يعنى اللى فى الجدول مش هياخد من وقتك كتير ده قيام الليل 5 دقائق والصلاه طبعا انتى بتصلى ولو مثلا صحبك جالك وقالك نخرج انت اكيد هتجرج صح ولا غلط يعنى 5 دقائق هتأثر معاك

هو ايه اللى هيشفعك ليك يوم القيامه مش اعمالك ده بيقول لو انت اطعمت قطه تتدخل الجنه ما بالك بقى لو اطعمت مسكين حتى لو من مصروفك حتى لو جينه تعرف انت لما بتتصدق انت

بتكون فرحان اوى بس مش علشان انت بتتصدق لاء علشان المسكين اللى اطعمته والله واعلم ممكن يكون بقاله يومين مئكلش اقول ليكم حاجه و الله العظيم حكيت ليكوا الملا ئكه بتعمل ايه

للمتوفى لمايحسن خاتمته هتستغربه اوى لما يكون من اهل الجنه عارفين انا لما سمعتها من شيخ بيأتى فى التليفزون دعيت ان ربنا يحسن ختماتنا وعارفين كمان لما انت بتعمل سيئه يجى

ملك السيئات يقول لملك الحسنات هكتب الذنب ده عندى فيروح ملك الحسنات يقوله استنى مش ممكن يستغفر وتبقى حسنه بدل سيئه عارفين انت لو سمعت قصص القرأن للاستاذعمرو

خالد هتقول انت مش عايش وهتقول الدنيا ديه فانيه مش هقولك اسمعها كلها لاء مثلا انت وداخل على النت اسمع قصه منها قصه واحده بس عو ليه دعاء ليله القدر هو اللهم انه عفوا تحب

العفو فاعفوا عنا هقولك ليه لما ربنا بيحاسب الانسان يوم القيامه بيوريه كل ذنوب شوف بقى ذنوب الانسان وبعد ما يوريه طبعا هو بيقول الدعاء ده فربنا بيغفر الذنوب ديه كلها لمجرد انك بتقول

الدعاء ده بس خالى بالك مش اى حد يعنى مثلا ممكن تكون انت بتعمل الحاجه ديه علشان تتبهاه بيها فربنا مش هيعفوا عنك لازم الحاجه ديه تعملها علشان ربنا وليه كل حاجه لئرضائه تعرف

انت لما تقرأ القرأن او تقيم الليل لازم يكون عندك تضرع وخشوع علشان تشوف ايمانك بربنا اد ايه يا جماعه اخشعوا انتوا وبتصلوا اخشعوا لربنا والانسان بيقول ليه دعائى مش بيستجاب

علشان مفيش خشوع لربنا انا عارفه انى طولت عليكوا بس والله انا عندى كلام كتير وانا هعمل الجدول وان شاء الله نبتدى من النهارده بقيام الليل بصوا كل واحد يعمل الجدول عنده ويشوف هو

هيلتزم ولا لاء تعرفوا ان لمده اسبوعين بس لو عملت كده هتحب اوى انك تكمل وتحب اوى طاعتك لربنا وصدقنى ربنا هيكرمك فى دراستك وفى شغلك والجدول اهو وعلم امامها امام كل حاجه

انت بتعملها وشوف نفسك على فكره قرأه سوره الملك قبل النوم تنجى من عذاب القبر

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- الاربعاء - الخميس - الجمعه - السبت - الاحد - الاثنين - الثلاثاء
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الصلوت الخمس بالنوافل - - - - - - -
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-قيام الليل - - - - - - -
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-ورد القرأن - - - - - - -
الدعاء - - - - - - -
الصدقه - - - - - - -
التسبيح - - - - - - -
بر الوالدين والدعاء لهما - - - - - - -
الصيامالاثنين والخميس - - - - - - - -
الاذكار - - - - - - -

--] احنا ليه يا جماعه مش بنفكر نعمل الموضوع ده مع بعض يلا بقا الهمه علشان ننشط بعض ونشجع بعض على هذا العمل ويا رب كل واحد يلتزم بهذه الفكره وجزاكم الله خيرا على تعاملكوكم معنا