السلام عليكم
ازيكو يانجعاويه

طبعا دى فكره كده جاتلى بس يارب تعجبكو
احنا هنعمل رحلات سياحيه من هنا في مصر والعالم اجمع
كل فتره هنروح مكان شكل عن طريق الرحلات دى هنعرف مناطق كتيره اوى في بلاد عديد وطبعا اى عضو عايز يروح اى مكان يقولنا واحنا هوديه المكان اللى هو عايزه

وادى الرحله الاولى..... هنروح انهارده جامع المرسي ابو العباس.......

يعنى اسكندريه والبحر وايووووووووووووووووووه يااسكندرانيه

بجد انا نفسي اروحه عالطبيعه واصلي فيه بس بقي لسه ربنه مأذنش

المرسى أبو العباس من أقدم واشهر المساجد التى بنيت بالأسكندرية في مصر، ويشتهر بنائ الجامع بقبابه المميزة الشكل، و هو من أهم ما يميز منطقة أبو العباس في منطقة بحري بالمدينة .

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ............ ...................................

ودى شويه معلومات عن المسجد..............

من أهم واقدم واشهر جوامع الاسكندرية مسجد ابى العباس المرسى ، او كما يسميه اهل الاسكندرية المرسى أبو العباس يضم ضريح العارف بالله الشيخ شهاب الدين أبو العباس أحمد بن حسن بن على الخزرجى الأنصارى المرسى ، الذى يتصل نسبه بالصحابي الجليل سعد بن عبادة الأنصاري (رضي الله عنه) سيد الخزرج.

ولد الشيخ شهاب الدين أبو العباس المرسى الشهير بالمرسي أبو العباس عام 616 هـ 219م .

نشأ أبو العباس في بيئة صالحة أعدته للتصوف. ويشرف المسجد على الميناء الشرقى بالأنفوشى وهو مبنى على الطراز الأندلسى وبه الأعمدة الرخامية والنحاسية وأعمدة مثمنة الشكل ، وأهم ما يميز المسجد الزخرفة ذات الطراز العربى والأندلسى، وتعلو القبة الغربية ضريح أبى العباس وولديه.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ............................ .....................

وبكده نبقي نهينا رحلتنا وزى ما قلت اللى عايز يروح اى مكان يقولنا واحنا تحت امره

ونتمنى لكم رحلات سعيده وممتعه مع النجعاويه للسياحه