الكلام اللى جى مش من عندى دة من "ياسمين أحمد" خبيرة التجميل اللي هتقول لنا على أسرار خاصة جداً في نضارة البشرة

وفي الموضوع ده هنتكلم عن إزاي ممكن نعمل الكريمات الطبية بطريقة طبيعية في البيت.



[color=#b000ff]وعلى فكرة كل حاجة هنعملها هنحتفظ بها في زجاجة صغيرة في الثلاجة ودي طبعاً طريقة اقتصادية هتوفر كثير وفي نفس الوقت طريقة آمنة وصحية..[/colo


كل بنت عاوزة تستخدم كريمات طبية لكن محتارة في الماركات وأسعارها وأنواعها.. إزاي البنت تقدر تعملها في البيت بطرق طبيعية؟!

أولاً: كل الكريمات الطبية هي في الأساس مكونات طبيعية وده سر نجاح مفعولها والحاجات اللي هاقولها هتناسب جميع أنواع البشرة وبمجرد ما نعملها هنحطها في الثلاجة..

وهنبدأ "بالغسول اليومي"


مكوناته: 2 ملعقة شوفان + ملعقة لبن بودرة + لوز مطحون + ورد مجفف..

الطريقة: هاخلط كل المكونات دي مع بعض وهاحطهم في زجاجة بس لو كان الغسول ده هيستخدم لبشرة دهنية يبقى مش هاضيف إلى المكونات دي اللبن البودرة.



وبالنسبة للتونيك

مكوناته: 90 جرام ماء ورد + 30 جرام زيت لوز + 15 جرام جلسرين (ونصف ليمونة) لو البشرة دهنية..

الطريقة: هاخلط كل المكونات دي مع بعض في زجاجة وعلى فكرة التونيك بيستخدم بعد الماسكات.



بنسمع عن "كريم النهار" و"كريم الليل" إزاي نعملهم في البيت بطرق طبيعية؟!

أولاً: كريم النهار


ده بيستخدم بالنهار بديل عن عازل الشمس وهو عبارة عن (4 ملاعق فازلين على البخار. وطريقة تحضيره: بنجيب حلة ونسخنها ولما يطلع البخار نحط طبق ألومنيوم فوق الحلة ونضع فيه الفازلين وبعد ما يسيح نضيف إليه 2 ملعقة زيت زيتون + 1/2 ليمونة)... وكريم النهار ده بيساعد على ترطيب البشرة وعدم ظهور تكسيرات في الوجه.


ثانيا: كريم الليل

بعد ما أنظّف البشرة بماسك بسيط أو بماء ورد أضع كريم الليل ومكوناته (1/2 كوب شمع عسل من عند العطار وأعمله زي طريقة الفازلين اللي فاتت وبعد كده أضيف عليه 2 ملعقة زيت جوجوبا + 2 ملعقة جنين قمح).. والخليط ده مناسب أكثر مع البشرة الجافة أما البشرة الدهنية هنضع 4 ملاعق فازلين + 2 ملعقة زيت لوز + 2 ملعقة عسل.



هل "كريم العين" مهم فعلا وإمتى البنت تبدأ تحطه؟!


بياض بيضة نغمس القطنة فيها ونغطي منطقة الأنف وبعد ما تنشف نفركها وده أسهل وأبسط طريقة وبتجيب نتيجة إيجابية
هو فعلا مهم والبنت لازم تحطه بعد سن العشرين وهو عبارة عن (2 ملعقة فازلين ونسخنها بالبخار زي الطريقة السابقة ونضيف عليها 2 ملعقة جنين القمح + 2 ملعقة زيت اللوز)... وده بيستعمل مرة في اليوم.


إيه هي أحسن حاجة لإخفاء الرءوس السوداء؟!

وكريمات شد الوجه اللي بنسمع عنها وتكون غالية قوي نعملها إزاي؟!

بطريقة سهلة جداً لو عندك فراولة تهرسيها وتحطيها لمدة ربع ساعة على الوجه أو موز مهروس. والطرق دي بناء على تجربة.

عاوزة أعرف طريقة عمل "الإسكراب" وكم مرة أستخدمه؟!


أولاً: "الإسكراب" بيشد البشرة وبينعم الجلد ويؤدي إلى انكماش المسامات الواسعة وبيوحّد لون البشرة والجسم والبشرة ويستخدم للبشرة الحساسة والدهنية مرة كل اسبوعين والبشرة الجافة مرة كل أسبوع، وأنصح قبل "الإسكراب" بإننا نعمل حمام بخار.

ومكونات "الإسكراب": (4 ملاعق ترمس مطحون + 4 ملاعق زيت صويا + ملعقة عسل + 2 زيت نعناع).

والطريقة: هاضع كل المقادير دي مع بعضها بكميات مناسبة لحد ما يكون الخليط متجانس وثقيل علشان يكون مناسب لفركه على الوجه بطريقة دائرية؛ لأن أهم حاجة في "الإسكراب" إنه يكون مناسب للفرك.



وما هي طريقة عمل "حمام البخار" في البيت؟!

نجيب حلة بها ماء ونغليها على النار وبالنسبة للبشرة الجافة نضع (كاموميل) أو (لافندر) أما البشرة الدهنية نضع فيها (قشر برتقال) ونعرّض الوجه للبخار ونضع فوطة على الشعر علشان البخار كله يتركز على منطقة الوجه وده لمدة عشر دقائق.

لكن إحنا سمعنا عن "الإسكراب" بإنه مالوش نتيجة على البقع الغامقة هل ده صحيح؟!

هو فعلاً المناطق السمراء في الوجه بتحتاج ترطيب وماسكات طبيعية أفضل من "الإسكراب" وأنصح البنات بعدم الضغط على المناطق السمراء أكثر من اللازم من خلال "الإسكراب" لأنها تزيد الاسمرار فلازم البنت تكون حريصة وتعالج المناطق السمراء بطرق تفتيح وماسكات طبيعية في الأول وبعدين تستخدم "الإسكراب".

البنات دلوقتي ما عندهاش ثقة في الماسكات الطبيعية وزهقت من الأنواع الكثيرة اللي بتسمع عنها تعمل إيه؟!

أنا بانصح كل البنات إنهم ما يحيروش نفسهم لأن فيه حاجات أساسية لو عملوها هتجيب نتيجة بسرعة وموجودة في كل بيت ومش محتاجة تروحي لعطار أو طبيب ماسكات وأكثر البشرات التي تعاني من المشاكل هي البشرة الدهنية وفيه طرق بسيطة وسهلة للتعامل معها زي مثلاً زبادي ونمرره على الوجه، وكمان فيه اللبن نمرره بقطنة وده بيساعد على تفتيح البشرة، وفيه كمان النشا مع بياض البيض ولكن أدفّيهم على النار شوية وده بيساعد على شد الوجه، وفيه كمان زبادي مع عسل مع خميرة بيرة وده بيساعد على إزالة الجلد الميت.

وفيه طريقة مذهلة وبسيطة جداً وهي الليمون فقط بيفتح البشرة ويزيل الحبوب.

كمان بانصح أي بنت إنها تبعد عن "كريمات التفتيح" حتى ولو كان نوعها عالمي؛ لأنها بتضر البشرة وأحسن حاجة لتفتيح البشرة هي استخدام حاجات بسيطة زي الي قولنا عليها..