بسمك اللهم

ازيكم يا نجعاويه

انا معاكم النهارده على حرب دخلت الموسوعه من بابها الواسع لانها حرب طاحنه استمرت اكتر من خمسه واربعين سنه
وكانت بين قبيلتين عربيتين وللاسف كانت القبيلتين ابناء عمومه

قبيله تغلب وقبيله بكر

طيب ايه هيا الحرب دى ومين هما ابطالها

انا اقولكم

الحرب اسمها حرب البسوس لانها اندلعت بسبب ست اسمها البسوس

يب ايه هيا الحكايه دى

انا عارف ان فى ناس مش بتحب الاسلوب الادبى عشان كده زى كل مره هحكيلكم حكايه كان فى زمان ملك اسمه وائل واللقب بتاعه اسمه كليب وكان له اخ اسمه سالم وشهرته الزير سالم لانه كان بتاع خمر ونساءالمهم وائل كليب ده كان من قبيله اسمها تغلب وكان ابناء عمه من قبيله بكر وكان فى بنهم روابط الدم وكمان النسب وائل كليب كان له بن عمه اسمه جساس وجساس ده لقبه لكن كان اسمه عمرو
المهم كانت البسوس دى اللى هيا خاله جساس ده كانت بتكره وائل كليب ده وعاوزه توقع بينه وبين ابناء عمه لانه كان مانع ناقتها اللى هيا اسمها من انها ترعى فى المرعى بتاع جماله
فالمهم اقسم انه لو شاف الناقه البسوس هيقتلها تقومهيا بقا تعمل ايه تسيب الناقه دى ترعى فى حديقه قصره هو اما شاف ده قتلها ورماها بسهم فى ضرعها
قام جساس اللى هو البسوس دى تبقى خالته راح قال لاقتلن جمل كليب بناقه خالتى
وطبعا دى كبيره اوى عند ملك مثل وائل كليب ده طبعا فى الاثناء دى الزير سالم اللى 9و بطل الحرب الاول كان مشغول بلهوه وسكره والنساء
المهم وائل كليب عمل كمين لجساس وامر ان الجمل بتاعه يرعى فى مكان لوحده وطبعا توقعه ان جساس هيكون موجود عشان يقتل الجمل بتاعه
جساس كان بيبص لابعد من كده وانتهز فرصه دى وراح قتل كليب طبعا جساس كان اجبن واضعف من انه يواجه كليب ملك وفارس العرب فرماه بحربه من ظهره ومات كليب ملك العرب
فى الاثناء دى كان الزير سالم كان فى سكره واما سمع الخبر طبعا كان لازم يتخلى عن كل ده
اقسم بالا يقرب خمرا ولا يمس طبيا الا باخذ ثأره من جساس وليس جساس فقط بل من قبيله بكر بحالها

استنونى بقا اكمل بعدينل لان اديا وجعتنى من الكتابه