جمال عبد الناصر لم يكن يوما بقاتل ولكن السياسه اللى كانت موجوده ايامه من قتل لم يكن جمال اللى قتل اعداء الثوره
من قتل ونهب وسرق واعتقل لم يكن جمال جمال كان الرجل البسيط كان الموظف الغلبان كان الفلاح الفقير العجوز المريض الطفل كان جمال مواطن مصرى بمعنى الكلمه كان جمال اب روحى لكل مصرى بسيط اول ما فكر فكر فى المصرى الفقير
( جمال عبد الناصر عمل اللى محدش يقدر يعملها مين يقدر ياخد من ملايين الكبار ويدى للفقراء مين قولى وانا وانت مش لاقيين ناكل وغيرنا بياكل الفلوس اكل)اللى قتل يا ابو سكندر مش جمال ارجع لتاريخنا بس من خلال الناس اللى بتعرف ربنا صح
اشرحلك اكتر جمال كان عيبه الوحيد انه ميعرفش اللى بيحصل تحته بمعنى ان مش كل حاجه كانت بتوصله اهو حسنى مبارك قاعد فغى بيته وانت ماشى فى الشارع وقفك امين شرطه وقالك بطاقتك وقل ادبه عليك وفتشك بطريقه غبيه واخدك على القسم لحد ما يظهرلك ظهر تتسند عليه وانت وحظك لو مالكش هتاخد علقه تموت فيها وان موت قتلك مين وقتها حسنى مبارك؟
بص يا اخ العيب ايام جمال عبد الناصر كان بيتمثل فى كذا نقطه اولهم
1_ جماعه الاخوان بقياده حسن البنا كانت فيهم مجموعات بتتبنى فكر الضرب والقتل ومن رأى منكم منكرا بس كانوا مجرد ريبوت من غير عقل اقتل يقتل فكان لازم وقتها يكون فى حكومه حازمه توقفهم احسن يضيعوا كل انجازات الثوره
المصيبه كانت فى الناس دول بقى اللى اسمهم الحكومهع شكلوا بوليس سياسى مش عايز اقول ان كانوا كلهم كفره
بس هقولك ان كان فيهم اللى قال للشيخ المرحوم عبد الحميد كشك ان ربنا جل جلاله لو نزل من السماء هحبسه فى زنزانه 13 استغفر الله العظيم تعرف الراجل ده مات ازاى حادثه عربيه دخلت اسياخ حديد فى رقبته معرفوش يخرجوها غير بقطع رقبته والحمد لله اخد جزائه حى قبل النار بأذن الله
المشكله يا اخوانا ان البوليس السياسى كان بيعتقل اى حد وبيعزب اى حد سلطه كبيره ومفيش مراقبه عليهم طبعا البلد وقتها كانت على كف عفريت وكنا فى حروب وتحالفات ضدنا هيعمل اى جمال وازاى هيعرف ان كان ابو الاسكندر اتقتل فى سجن ولا لأ ومين معلشى علشان يعرفه ولا ابن مين اهو مواطن وممكن يتقال انه كان عايز يهرب وقتلناه وخلصت
انت لو مسكت فى مره شيخ حاره ولا بقيت مسؤل عن حتى 10 بنى ادمين هتفهم كلامى
المهم يا جماعه جمال مقتلش معتقلش مسرقش

ملحوظه
جمال عبد الناصر لما اتوفى مسموم كانت فى خزنته تتخيلوا كام : معقول2.5 اسمعوا ياللى بتتهموه250 قرش حد يتخيل دى250 قرش
وكان مديون لواحد صاحبه ب2000 جنيه وكان صاحبه يقوله انت ازاى رئيس جمهوريه ومديون يقوله انا نضيف والبلد مش ناقصه اتخيلوا جمال مات وميملكش غير فله عايشن فيها اولاده
يبقى ده يقتل ولا نظام غبى هو اللى قتل
على فكره النظام ده ميختلفش كتير عن الديموقراطيه اللى عايشنها دلوقتى وارجعوا للتاريخ

يارب ابعتلنا من تانى جمال عبد الناصر او صلاح الدين علشان تتوحد العرب والمسلمين