بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
اية اخباركم يا رب تكونوا بخير على طول

انا طبعا بكتب الموضوع دة وانا متفائل وهوا الموضوع اساسا عن اية عن التفائل حد يسألني انا متفائل لية

اقوله انا عن\ي بكرة امتحان ومش عارف اسم المادة وكنت بسمع عبد الحليم في اغنية رسالة من تحت الماء لدرجة اني

اتبليت ف دة سبب تفائلي انت متشائم لية بقى انت بتسالنى انا اسال نفسك يا باشا متشائم علشان الاوضاع اللي حوالينا

لو علشان كدة يبقى تقدر تقول عليا مجنون انما لو علشان سبب تاني قولة لو خاص جدا ما تقولهوش احنا عاوزين نتفائل علشان

نقدر نبني بكرة بص لفوق ما تقولش انا ما اقدرش اطير قول انا ممكن اطير لانه الطيور مش لما تطلع من البيضة تطير على طول

دي بتتعلم وبتحاول حاول انته كمان مافيش حاجة اسمها انا فاشل في حاجة اسمها انا مصمم وانا مش مصمم لو كان

مش معنى ان التجربة ما نجحتش انك فاشل لا انت تحاول تاني وتالت ورابع لحد لما التجربة تنجح حتى لو حاولت مية مرة و

التجربة نجحت مرة واحد بس بيكون انجاز

تعب الحياة كلها فما أعجب إلا من راغب في ازدياد *أبو العلاء المعري*

لا يدخُلَنَّ في روعك أن النجاح ضربة حظ، أو ابتسامة قدر، إنه جهد موجه دائم، وسير طويل واعٍ، وفقاً لخطط مدروسة، وعلة طرقات ممهدة.

الانسان بدون أمل كالوردة بدون ماء .. فبدونه قد تموت قبل أن تجد من ينقذها

من يعيش على الامل لا يعرف المستحيل

لو قولنا ان ما فيش فايدة زي ما الحاج سعد زغلول قال بس ما فيييش فايدة اننا نكون متفائلين يبقى لازم نزرع الامل

والاحلام و كل دة هيودينا ناحية حاجة واحدة التفاؤل

لن تغرق سفينة الحياة في بحر من الياس طالما هناك مجد اسمه الامل

سيب اللي يتريق يتريق لانك مش فاضي ترد عليهم لانهم مجرد حاجات بتلهيك عن هدفك

لازم تسيب كل حاجة تلهيك عن هدفك

لانه لولا الامل لما عاش حتى اليوم مظلوم وليس الامل فقط انما الايمان والامل والعمل عليهما وتحقيقهما اسهل ما يكون

ان تصبح ناجح هو سهل لكن الاصعب انك تفضل ناجح

امشي انا علشان اذاكر كل المواد بتاعتي