انا...... الجزء الثاني

المستقبل ... الطموح ..... الصراحه اني لا اعرف ماذا اريد ان اكون مش عارف انا اساسا حاسيس بايه عايز

ايه مع الرغم اني اريد ان اصبح مهندس بعون الله ومشائته ورغم كده بردو كان نقسي ادخل ثانويه عامه

واكمل الي كليه الطب واصبح طبيبحتي احقق امل امي مع اني فشلت في الاعداديه كثيرا ولكن بفضل

الله ثم امي نجحت وكملت وعندي احساس اني انا كل ما اشوف حاجه حلوه اقول هو ده مستقلبي اريد ان اصبح هكذا

وحتي بدون ما ما افكر في الشئ ذاته هل هو حقا شئ صح ام خطا حلو او وحش

ماذا اريد ان اكون في المستقبل ...؟؟؟؟؟؟

هل فعلا انا اريد ان اصبح مهندسهل هضا هو حلمي ام اني اراه ان الهندسه شئ جميل تفرح

به الناس واشرف به اهلي امامهم واعلي في عين اصدقائي و هكذا افرح قلب امي وابي قبل سعادتي

وهم حقا اولاه مني بالفرحه والسعاده فهم من جعلني افكر اعبر افكر ولهم الفضل بعد الله علي في كل شئ

وهم كل شئ في حياتي واهم الاشياء وواحيانا يسكن في داخلي احساس اننا عبئا عليهم يردون

التخلص منه ولكن ليس باستطاعتهم ان يفعلوا هذا الامر رغم اقبلهم عليه وهذا كان دافع لي لكي اقوم

بامر ما امر يسعدهم وهذا الامر زاد داخلي عندما ترك اخويا الي كان عليه العين والامل في التعليم وكان امالهم فيه

ورغم ان اخويا وقف عند حد معين في التعليم الا اني شايف انه عمل الي عليه وزياده لانه لم يدخل الشئ

الي كان بيحلم بيه وهذا طبعا عشان ميزعلش امي وابي ويحقق حلمهم واملهم

ودخل الثانوي العام وهو عايز الصنايع ومنها الي الهندسه ويكون مهندس معماري بس النصيب والقدر

وعشان اكون صريح معاكم كنت حاسس انه السبب ده كان اهو الاسباب وراء فشله في اخر سنه في الثانويه

العامه وانه يخرج بمجموع غبر جيد والله اعلم بردو ايه هي باقي الاسباب لان كل شخص منا له اسراره الخاصه

هذا حال البشر وخاصا في ايامنا هذه اسرار ... و....اسرار

الحب ....... الحب عندي مختلف ونحن نتختلف عن الاخرون خلاص

الحب عندي مرض بحس اني لازم احب وخلاص حتي اني كنت بحب عن نفسي ( قصدي طبعا الرومانسيه مش الي انتو بتفكرا فيه ....... استغفر يارب واتوب اليك )

المهم نرجع لموضوعنا حسيت اني لازم اعيش الرومانسيه والحب وقصصهم حب تره الناس وتحسه

لدرجه في مره ركبت المترو ورايح المدرسه وركبت بنت عينها لونين عين عسلي والعين التانيه زرقه بصتلها وعندها حبتها

معرفش ليه كنت عايز احب وكنت كل ما اشوف انسانه جميله اكيد وتبص عليا احبها واحس انها كمان بتحبني

زي مبحبها ولكن حتي هنا كانت تكتمل الخبيه والباس في حياتياصلي مش عارف اقولها ايه اتكلم معها

في ايه او عن ايه وكنت مبعرفش اتكلم حتي من البنات في اهلي

يعني ممكن اقولها كلمني وهي هتوافق تكلمني المهم ججمعت شجعتي في مره وكلمت واحده وهنا

انطلق الصاروخ الجديد في جمجمتي البنات كلمت وعرفت بنات بعدد حبات الرمل الي في اسكندريه

ومرسي مطروح وكل واحده اعرفها كان لازم اعيش معها القصه المفضل عند بنات العرب لازم

احسيسها اني بحبها والالعن اني احس بحبها وان احنا الاتنين هنقف مع بعض ونتحده الدنيا كلها

عشان حبنا يعيش ولكن كما فال انا معرفش مين اليقال بس المهم قال المنحوس منحوس

اعرف باقي المثل واحتفظ بيه لنفسك

المهم كل مره حاجه تحصل في الحكايه بنات عايز كل يوم شاب جديد

ولي مش عارف ايه هو الحب وعايزه تخرج وتجري وترقص وبس

ولي عايز تسمع مني كلام عن الحب 48 ساعه كل 12 ساعه طب ازاي مش عارف

المهم كل الي حصل ده مخلانيش افقد الحب او معناه ف وجه نظري

الحب الاحترام والاخلاص والوفاء والاهم منهم الايمان بالله

اتمني من الله ....

لحظه حب
وساعه رضا اكون جالس فيها بين يديه ولستغفره واتوب اليه
وحياه اولها احترام واوستطها الاخلاص واخرها الوفاء

المهم كنت كل مره اجي اكلم واحده ىاقول لنفسي اهداء ولا تنفعل عادي طلعت كده بيقه رضا ربنا عليك وطلعت كده سبيها ومشي واهو انا ماشي باقي 25 سنه من عمري مش عارف اخرتها ايه

الحب بحر ليس له شاطئ ولا مرسي
صحراء تراه بعين نمله
الحب انا
وانتي
تسكني قلبي في عش ملكه

الامل ...... ده ان يكون في النفس اني اكمل رحله البحث عن نفسي ومن اسكنها العش وتمشي
معي في رحلتي تكون فيها امي واختي وابي تكون انا تكون حبيبتي

وخلاص هو كده انا وهنا نهايه الكلام

عايز ترد عليا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟عايز اعرف مين انت في حكايتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلالالالالام