ياترى عندك اقتراح

شايف انك ممكن تطور ف الاذاعة

يبئى أكيد لازم تدخل وتشاركنا وتقولنا رايك

بصوا انا عامل التوبيك دا للى عندة اقتراح ف اى برنامج او ف الاذاعة ككل عايز يطور يبدى رأى اى حاجى تخص الاذاعة يدخ هنا ويقول

اقتراحاتتى انا شايفها عهلى النحو التالى

1- مثلا خيال هانى بجد بارع جدا جدا ماشاء اللة علية ممتاز جدا ف مواضيعة وبرامكجة جامدة جدا
بس انا شايف انة مفرفط مواصشيعة أوى انا نفسى كل برنامج يكون لية حلقات خاصة اول مايخلص الحلقة بتاعة برنامجة يعمل حلقة تانية منة ف موضوع جديد وف الموضوع الجديد يكتب عنوان الموضوع السابق وكان بيتكلم عن اية ويحط تحتية لينك الحلقة اللى قبلية وهكذا مع باقى الحلقات لحد ماينهى برنامجة ولو كان متجدد يبئى كلة يتكتب كذلك تحت بعضة

وطبعا الكلام مش لخيال هانى دا ليا قبلكوا وليكوا انتوا كمان..معايا

عشان كدا انا شايف ان الاشراف يقوم بدمج المواضيع

2 - شايف ان كل واحد يحدد شعار للبرنامج بتاعة او يعمل لبرنامجة تصميم يبئى بداية او واجهة موضوع كل حلقة.. بالاضافة ان كل مذيع يحاول على قد ما يقدر يعرل عرض او تقرير بالصور اذا وجد عشان نحاول انها تكون مرئية نوعا ما وكمان الصورة بتبعث الشعور اللى عايزين نوصلة والكلام اللى عايزين نقولة

3 - شايف بردوا ان كل واحد يمسك فرع خاص بالبرامج
ويكون متحددلة نوع البرنامج اللى يمسكة ولازم يكتب فية
مثلا انا خدت ثقافى ... مش ادخل الكوميديا

خيال هانى ممكن يعمل النشرة باسلوب كوميدى ويعمل نشرة خاصة بالاخبار الحقيقية ويعمل نشرة خاصة بالاشاعات زى نشرتة كانت جامدة جدا بردوا يعنى كدا خيال لية 3 برامج وتكون كل الحلقات متجددة ف موضوع واحد بس عشان زى ماقولت المواصشع متكن كتير ومفرفطة.. ومابين كل حلقة وحلقة داخل الموضوع يعمل شعار البرنامج بتاعة والاذاعة ف كل حلقة

ولو اذن ليا انا ممكن اعمل نشرة زية بس على طريقة سيد ابو حفيظة بس على اعضاء ومشرفين النجع طبعا كلها هتكون اشاعات

4- بيوتفل لاير تعمل رنامج فوازير جامد جدا زى اللى عاملاة وممكن حد يساعدها فية لو مابتدخلش كتير ويكون البرنامج باسم الاتين واللى يذيع منهم يكت اسمة تحت كل حلقة

5- نعمل برنامج خاص بمشكلات الاعضاء ف كل النواحى.. وانا شايف ان ممكن يقوم فية برنامج زى انا والنجوم وهواك ويمسكة حد كبير ف السن وعاقل ورزين بصراحة عشان يعرف بتكلم و ويساعد بحل المشكلة بالاضافة الى راى الاعضاء.. وكل واحد يحكى مشكلتة بصراحة ودون خوف احنا منعرفش بعض عشان نخاف احنا صحاب غير مرئيين يعنى كل واحد يخش ويحكى ويفضفض اهو بيحقق ع الاقل راحة نفسية لية

6 - دى انا شايف انت صيحو ممكن يعملها

ازاى مثلا

يعمل شريط خاص للاذاعة برا ف الصفحة الرئييسية تحت الشريط الخاص بالعنوان.. الشريط دا يكون فية اخر البرامج.. وفية نظام ودا اهم حاجة عايزها بصراحة ان الشريط ان الشريط دا يكون فية نظام الاستفتاء للحلقات الجديدة

مثلا انا بكتب عن موضوع الاغتصاب وبحاول انا قشة بكل جوانبة من اول العوامل لحد ازاى نمنعة وكل بنت تحافظ على نفسها م الخطر دا

بعد كدا اعمل اية بئى لازم اكتب حاجة جديدة صح

طيب الحاجة الجديدة مثلا اختار 3 مواضيع زى مثلا التسول النظافة الفساد مثلا يعنى ف الشريط اللى قولت علية يكون فية استفتاء لموضوع الحلقة الجديدة اللى يخش يصوت لاى موضوع وبعد كدا اعرف اكتر موضوع النجع عايز تكلم فية فنعمل البرنامج ف الموضوع دا

6- اة اهم حاجة لازم نحدد معدين البرامج بتاعتنا بجد واللى عايز يشترك اوكيك مافيش اى مانع بس فية اخبار لازم يخضعلة وبعدين لازم يقدم فكرة برنامجة وهيناقش فية اية واحنا نحدد اذا كان الموضوع وفكرة البرنامج مكررة ولا لأ وكمان منها هنعرف مدى قدرتة على ادارة برنامجة

اة شوفتوا ياريت من الاشراف الخاص بالاذاعة المواضيع يتم دمجها المواضيع اللى ممكن تكون ف برنامج واحد يتم دمجها

دا كدا اللى ف دماغى لحد ما ارجعلكوااااااااا تانى

ومستنين اقتراحات باقى الاعضاء والمذيعين

والاهم مستنين التنفيذ على الافكار ... وياريت المشرف الخاص بالاذاعة يشوف النقط اللى ف الاقتراحات ويتناقش فيها اذا كان شايف انها صعب تحقيقها.. ويعرفنا اية اللى موافق علية م الاقتراحات وهيبدا ف تنفيذها

لانة ماخابت امه كان بينها حوار