هل احنا امه مسلمين ولو مسلمين ازاى نعمل كده فى بعض المفروض ان بلد الجزائر بلد مسلمه وعربيه انا مش عارفه اقول ايه والله العظيم والله العظيم انا سمعته بودنى الكلام ده واحد جارى خاطب انا قابلت خطبته بتحلفى ان واحده عندهم فى المعهد صحبتها هم شافوها منهاره ومش قادره من العيط بيقوللها فى ايه مالك بتقولهم بنفس اللفظ ابوى محبوس فى الجزائر وبتقولها اول حاجه خطفوا وبعدين ضربوا بمعنى احسن طحنوا سورى فى اللفظ بس ده المعنى وبعدين حبسوا وبعدين رحلوا للمطار من الصبح لليل وهو كلهم وقالهم انه هيجى تانى يوم الصبح ومحبوس فى المطار ومش على كل ده وبس ان قصه ولادها انه جاله عقد عمل فى الجزائر والمفروض انه سنتين ونصف وهو اعد سنه ونص بس وباقى سنه وتخيلوا انه مرتبه مش اخده ولا التأمينات واطرد ولبسه سابه واتبهدل بهدله يعنى فوق الوصف ويا عنيى عنده اهل وبيت عاوزه يربيهم ويصرف عليهم ويحصل فى ده كلوا ليه كل ده عشان كوره الموضوع مش يستاهل لكل ده والموضوع ده حصل بعد المطش الاول اللى كان فى القاهره ولا مش الحكايه ديه بس انا برضوا سمعت بودنى على قناه والله انا كنت فى اوضه تانيه غير اوضه التليفزيون وسمعت واحده بتصوت اووى اتخضيت روحت لقيت يا جماعه واحده بتقول انقذوا ابنى فى الجزائر وحبسينوا هناك ومبهدلينوا ويا عينى ست كبير وبتقول انا عاوزه ابنى مش مهم الفوز اهم حاجه ابنى انا عاوزه الجهات والمسؤلين يجيبوا ابنى يعنى بصراحه حاجه فظيعه وبشعه ليه كل ده واللى حصل للشعب فى السودان ليه كل ده امال لو فازوا كانوا عملوا ايه والله ديه رحمه من عند ربنا انهم خسروا ولا كانوا هيطولوا الناس المصريين اللى فى الجزائر ولا اللى راحوا السودان ويا عينى الناس متغربه للاكل العيش وعيالها محتجنهم حاجه فى غايه الحزن واحنا يقولوا علينا بلد يهوديه لو احنا يهود امال هم ايه انا مش مصدقه ليه كل ده الموضوع مش موضوع مطش ولا مكسب ولا خساره هم كسبوا وعملوا برضه وال ايه فيه 9 ماتوا عندنا ده لو حد مات المسئولين هيسكتوا ازاى يعنى اكيد فى حد وراء الموضوع ده وجابوا لقاء مع اللاعيبه انهم كانوا بتهددوا منهم انا مش بهتم بالكوره ولا تفرق معايا فى حاجه بس موضوع يحزن اووى لاء وايه واحده ملهاش لازمه بتدوس على علم مصر وايه ببطء رهيب ويحرقوا ويقطعوا العلم ليه كل ده وواحد شكلوا مش طبيعى طالع يقول هتندموا يا مصريين على ايه انا عندى كلام كتير بس من كتر الذهول مش عارفه اكتب ايه ولا ايه ومعلش لو طولت عليكوا بس انا حزينه جدا من اللى بيحصل

حسبى الله ونعمه الوكيل