إعتقلت الشرطة الإيطالية شابين رومانيين بالقرب من نافورة المياه (تريفى) فى العاصمة الإيطالية روما
كانا يقومان بسرقة النقود المعدنية من النافورة وتمكنا من سحب نحو 80 يورو ونحو ألف دولار أميركي من النقود المعدنية
واستخدم الشابان قضباناً ركزا قطعاً مغناطيسية على أطرافها لسحب النقود من النافورة
فاكرين عادل إمام فى فيلم عنتر شايل سيفه لما كان بيعمل كده
بس هما أكيد خافوا ينزلوا ويسيبوا هدومهم بره لتتسرق فكانوا بيستخدموا مغناطيس
شغل أجانب بقى وسمعنى سلام الساعة بخمسة جنيه والحسابة بتحسب

__________________________________________________ ________________

ثلاثة لصوص كانوا يسطون على متجر للأدوات الرياضية فى ضاحية بالعاصمة مونتفيديو بأوروجواى
قضوا نصف ساعة في انتظار زبائن فى المتجر قبل فرارهم بالبضاعة والمال الذي سرقوه
على أساس يعنى إنهم مش عايزين يبقوا السبب فى قطع عيش المحل

__________________________________________________ ________________

إكتشفت دورية للشرطة الألمانية سيارة مسرعة وفى مقعدها الخلفى رجل معصوب العينين ومقيد اليدين
فقامت بمطاردة السيارة على الفور إعتقادا منها أن هذا الشخص مخطوف من قبل ركاب السيارة
أوقف رجال الشرطة السيارة واكتشفوا أن الرجل المقيد ما هو إلا عريس فى ليلة دخلته يحتفل به أصدقاؤه
وأنهم كانوا في طريقهم إلى إحدى الغابات حيث اختبأت زوجة المستقبل ليبحث عنها عريسها ليثبت جدارته على الطريقة الالمانية
هيدور على العروسة وهو عينيه متغمية وإيديه مربوطة
ده هيلبس فى أحلى شجرة فى الغابة
يالا عشان يثبت جداراته هو لسه شاف حاجة

__________________________________________________ ________________

رجل يابانى 58 عاما اعتقل لقيامه بما وصل إلى 388 اتصالاً هاتفياً برجال الاطفاء
(وقالت صحيفة يوميورى اليابانية (إن الرجل كان يتصل هاتفياً بمركز الاطفاء ويصيح حريق..حريق..لقد أشعلت البنزين
(ونسبت الصحيفة إلى الرجل قوله (أعيش وحدى حزيناً أحب خدمة الاطفاء والشرطة لذلك طلبتهم
والله ده راجل دماغ وعلى رأى المثل الفاضى يعمل قاضى
بس فى حد يا راجل يحب بتوع البوليس والمطافى
طب ما تتصل بأى محل تيك أواى كل شوية يجيبلك حاجة وألعب معاهم

__________________________________________________ ________________

فى إسرائيل حيث قام أحد اللصوص بمحاولة لسرقة منزل وعندما أقتحم الباب وجد المنزل فارغا تماما
بأستثناء بعض الأشياء البسيطة كسرير ودولاب ومكتب فترك اللص جواب إلى صاحب المنزل قاله له
عزيزى إن حالتك أقرب بكثير لحالتى وأنا أسف على تحطيم بابك وتركت لك ثمن تصليحه
الغريب بقى ياشباب إن صاحب البيت كان بيعزل لبيت جديد ونقل كل حاجاته ماعدا شوية كراكيب كده
ألبس بقى ياعم الحرامى مش عاملى فيها حرامى عاطفى

__________________________________________________ ________________

فى إسرائيل اعتدى موظف إسرائيلى على زميلته فى العمل حيث طعنها بسكينة فى رقبتها
وعند إستجواب المتهم قال إن السبب هو ضحكتها فإن ضحكتها تستفزنى كثيرا
ده على كده لو كل واحد معجبتوش حاجة فى واحدة ضربها بالسكينة يبقى البلد خربت
حيث كده بقى اللى هيضحك على التوبيك بتاعى بطريقة متعجبنيش هغزه


منقووووووووووول