حموكشه وسيكا صحاب من الابتدائيه تعالوا نشوف حكايتهم

رجع حمكشه للبيت بعد نتيجه الثانويه العامه
محبط خالص عشان التنسيق ماجابلوش الكليه إللي هوا عايزها
جالوا حاسبات ومعلومات فا بيقول لأبوه

حموكشة : بس انا كان حلم حياتى اخش هندسة
ابوه : مش مهم يا ابنى ... اهم بيقولو حاسبات مش وحشة برضه ... عليه العوض فى فلوس الدروس اللى دفعتهالك.
امه : بس يا راجل متقولش كده حرام عليك ... ابنك كبر وهيبقى محاسب قد الدنيا .... مش الكلية دى بتطلع محاسبين برضه يا ابنى ؟؟!

وفى مكان تانى خالص وفى نفس التوقيت

سيكا : الحمدلله يا بابا جتلى كلية حاسبات وملعومات
ابوه : قشطة يا ابنى ... يعنى انته كده هتفتح مركز كتابة رسائل علمية محترم .
سيكا : رسائل علمية ايه وبتاع ايه يا بابا ... بقولك حاسبات ... يعنى كمبيوتر ... يعنى هفتح اكبر سايبر فيكى يا منطقة ... وهجيب بقى بلاستيشن 5 (اساسا مفيش 5) وهعمل احلى شغل ... وكمان هخلى قودة كده لتصليح الكمبيوتر ... وبعدين يا بابا انا ليا خبرة جامدة جدا فى الكمبيوتر ... انا غير انى بعرف اسطب ويندوز ... بعرف اسرق ايميلات كمان ... وكمان ليا فى موضوع التجميع ده جامد انته نسيت انى انا اللى اشتريت الشاشة بتاعة ميشو ابن عمتى .
ابوه : اه اللى اتحرقت دى !!!
سيكا (وشه احمر) : ما هما بقى فى الكلية هيعلمونا بقى وهبقى جامد ان شاء الله.

وبعد حوالى شهر ونص من حزن حموكشة اللى ملهوش لازمة وفرحة سيكا اللى برضه ملهاش علاقة بالموضوع .... اتقابل حموكشة وسيكا فى اول يوم كلية ... وقعدوا على نفس الدكة.

سيكا : بعد اذنك يا زعيم متعرفش اول حصة هتبتدى امتى
حموكشة : حصة يا عم النجم ... زمن الحصص خلاص انتهى ... اسمها محاضرة ... واللى بيدى المحاضرة دكتور .... وعلى فكرة بقى مسمهاش دكة اسمه بنج.
سيكا : طب ما انا عارف انها مش حصة انا بس بهزر شوية اصل انا فرحان اوى ... اخيرا دخلت حاسبات وهحقق اللى نفسى فيه .
حموكشة : ايه يعنى هتطلع محاسب على رأى مامتى ... انا مش عارف ايه لازمة الكلية دى طالما ان كلية تجارة موجودة .
سيكا : تجارة ايه ومحاسب مين ... الكلية دى بتطلع مهندسين كمبيوتر ... يعنى ممكن تفتحلك سايبر او مركز صيانة اجهزة .... او شركة بيع حتى .... اساسا دى كلية جامدة جدا وهيدونا كل حاجة عن الكمبيوتر .... واحلى حاجة فيها بقى انى مش هذاكر خالص .... انا اسمى بين اصحابى عبقرينو علشان عارفين انى جامد جدا فى الكمبيوتر .... انا بس اللى عايزه من الكلية اتعلم ازاى اعمل شبكات علشان السايبر بتاعى ... وكمان لو علمونا بقى ازاى اربط البلاستيشن بالكمبيوتر يبقى 100.
حموكشة (والفرح باين فى عنيه) : يعنى مش هطلع محاسب زى ما امى بتقول .. احمدك يا رب .... وكمان هفضل مقضى طول الوقت على الكمبيوتر محدش يقولى تلت التلاتة كام ... وبلا هندسة بلا وجع دماغ انا مش ناقص مذاكرة.

يتبع