اوقات ومن غير سبب لما بنقعد مع نفسنا شوية ما بنعرفش ايه الوضع بعد كدة وبنسال نفسنا كذا سؤال

هى الكلية اللى انا فيها دى مكانى الطبيعى ولا انا مضطر ليها

ايه الوضع بالنسبة لية بعد كدة يا ترى هشتغل الاهم من الشغل الفلوس هتيجى منين

يا ترى هتجوز ومييين اللى هيردى بواحد لسة قدامه بلاوى ذى دىىىى

سيبك من كل ده وخد السؤال ده هو انا مكانى فى البلد دى نتكلم بصراحة كل كلامك شكله منطقى

بس اوعى تنسى ان اللى حطك فى المكان ده هو اللى عالم انك ممكن تنجح فيه ده مش كلامى

اسمع الايه بتقول لا يكلف الله نفسا الا وسعها قولى بقا امال ايه اللى بيحصل

اللى بيحصل انك مش عايز تتعب فى الدنيا الطريق صعب لكن مش مستحيل محتاج منك اصرار وعزيمة واتقان

والاهم من كل ده اييييييييمان بانك فى مكانة احسن من غيرك بكتييير وان اللى حطك فى الظروف دى

حط ناس احسن منك فى ظرووف اقل منها بكتيييير ونجحوا هتقولى فين دوووول

هقولك جاوب على نفسك ودور فى اللى حواليك هتلاقى اللى بقولك عليه هتلاقى شاب ذى الفل ملحقش ياخد من الدنيا حتى نص اللى خدته

انت فى راحة دور على دورك وخد بالك دورك هنا فى مكانك فى بلدك فى امانك حتى لو فيها ايه

اه هى العيشة صعبة بس ما فييييش صواريخ نازلة عليك اه بتفطر فول كل يوم بس المهم بينزل فى جوفك حاجة

اه انت مش عارف تتجوز بس حبيبتك ما متيتش قدام عنيك مش انت فى نعمة

انا عارف انى غمقتها قوى بس لازم تشوف السواد عشان تحس بالبياض لازم بامر الله كنا نخرج من الجنة عشان

نحس بطعمها يووووم القيامة واللى خلقنا اعلم بينا

واوعى تنسى انك مسلم مطالب بالاخذ بالاسباب والا هتكون ورقة فى الدنيا اخرها بتتقطع من الكتاب وتترمى

الكلام ده ليا قبل ما يكون ليك دور على دورك وقف جنبه لو ربنا قدرك ووصلتله هتبقى مش عايز من الدنيا حاجة

واستنى جايزتك فى الاخرة اما لو معرفتش توصله فموت عاى بابه عشااان تبقى سعييييت ليييه

سلام يا من يشتاق القلب اليكم وفى مواضيييييع قادمة اسف على طول الموضوع