السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

إزيكم يا نحعاويه

انا بس فكرت من شويه صغننين إنى اكتب الموضوع ده وإللى فيه هندعى سوا كلنا مع بعض كل واحد بطريقته وكل واحد من قلبه وكل واحد يقول الدعاء ده مش بس يكتبه

طب هندعى لمين !!

هندعى لكل حد محتاج دعاء لحاجه معينه

يعنى مثلا الفرعون المصري طالب مننا ندعى ليه علشان الإمتحانات وكذلك النغم الصامت طالب - طالبه مننا ندعيله - ندعيلها بالتوفيق (اسف انا فعلا مش عارف ولد لاو بنت)

وحاجات زى كده وعلى فكره بجد الدعاء دة جميل جدا وبجد بينفع اووووووووووووووووووووووى (إسألو مجرب)

ها إيه رأيكو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس زى ماقولت يا جماعه بلاش نكتب وبس او كوبى وبيست وخلاص ممكن حتى منكتبش الرد بس ندعى بجد من قلبنا علشان نلاقى إللى يدعيلنا من قلبه برضو

ومش مهم كتابه رد قد ما مهم ندعى بجد من قلبنا وللى مش عارف يعمل إيه ويدعى إزاى

البدايه بالصلاه على رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم
ثم ذكر الله بأسمائه الحسنى وحمدالله وشكر الله على نعمه كما ينبغى لجلال وجهه وعظيم سلطانه
ثم الدعاء بخشيه وذل ويجب العزم فى الدعاء يعنى منقولش مثلا اللهم إكرمنى إن شئت ... نقول اللهم إكرمنى يارب بحلالك عن حرامك وإغننى بفضلك عمن سواك
ثم حمد الله وشكره على إنه وفقنا للدعاء ده وأجراه على لساننا

انا هبتدى

اللّهم صلّى على محمد على آل محمد كما صلّيت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنّك حميد مجيد , اللّهم لك الحمد كلّه ولك الشكر كلّه وإليك يرجع الأمر كلّه علانيته وسرّه , اللّهم يا حنّان يا منّان يا ذا الجلال والإكرام يا حىّ يا قيّوم يا حىّ يا قيوّم يا حىّ يا قيوّم يا نور السموات والأرض يا نور السموات يا نور السموات , يا لطيف يا لطيف يا لطيف يا أكرم الأكرمين يا رب يارب يارب وفّق إخوتى وأخواتى فى إمتحاناتهم وإرزقهم النّجاح من عندك يا كريم اللّهم قدّر لهم الخير حيث كان ثم إرضهم به يا رب اللهم أنت تعلم ونحن لا نعلم انت علام الغيوب , اللهم إنصر المظلومين , وفك أسر المأسورين , وسد الدين عن المدينين , اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك , اللّهم صلى على محمد وعلى آل محمد كما صلّيت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد

يارب ميتحذفش علشان عدم التنسيق