السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا جماعه

كل سنه وانتو طيبين

===================

بما ان احنا فى شهر رمضان .. وكلنا بنروح المسجد فى اوقات التراويح ، او اوقات الجمعه فى رمضان وبرا رمضان !! ، ودا بيخلينا نشوف اخطاء كتيرة اوى فى الصلاه

يعنى من الاخطاء اللى بشوفها ، او اللى ممكن تحصل ،

انك تلاقى حد فاتح المصحف فى الجماعة ، والامام بيأم ، فاهمنى ؟؟!!

او انك تلاقى واحده جامبك ، يادوبك الراجل يقول :- آآآآآآآآآآآآآآآآآآآمين ! ،

ودى وبسرعه 2000000000 كيلو فى الثانيه .. بسم الله الرحمن الرحمن الرحيم ، الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم .. الخ السورة ،

طب يا ستى ما الشيخ قراها خلاص

المهم ماتسمعيش منها الا ، سبسبسبسبسبحبسحبحسبحسحبحسب س .. !! والله حاجه
اولا تخلى الواحد ينشغل ، وممكن يضحك منهم فى الصلاة

او انك تلاقى واحد جمبك عايز فى السجود يفتح دراعاته اوى ، والناحيه التانيه كدا برضه ، فتلاقى انك علشان تقدر تسجد ، لا تطلع من الصف ، او ترجع لورا .. اختار ، لأنك احتمال ماتقومش من السجود ، بعد اللزقة اللى الواحد بيشوفها دى !!

او انك تلاقى حد فاتح الموبايل بتاعه ، ويا طويل العمر جاتلك مكالمة !! ههههه

او ريسالتون ريسولا رسيرسي رسي رسيولا .. كلام غريب!!

ونغمات مايعلم بيها الاربنا ، واللى يغيظ ، تلاقى واحد حاطط نغمة الموبايل بتاعه ، قرآن ، والامام بيقرا قران ، يعنى لو عايز تنشغل بحاجه ، قوم صلى فى المسجد ، وبجد الناس بقت بتنسى نفسها !!

دى كلها اخطاء بنقع فيها .. دا غير النااحيه بتاعة الستات !!

ددودودودودودودودودودودودو لت وعجن لت وعجن .. حاجه يعنى تشل وتعل الصراحه !!

او تلاقى واحده جاية بعيالها من البيت ، وعمالين يجروا حوالين المصليات ، ويشدو فى الهدوم ، افرضو يا جماعه الهدوم كانت واسعه شويه ؟؟!! ..

او تلاقى مجموعه ، انا بحس انى لازم اخرج علشان اضربهم واحد واحد ، يجو من قدماكم ويجروا علشان يلحقوم مكان ، طب انا ايه ذنبى يا جماعه ، ماتعدوش ادامى ؟!!

=========================

المهم

الكلام دا كله غلط

فإن شاء الله ، بإذن الله ..

هانعمل حاجه كدا على الورد ، علشان الطبع ، ورقة كدا فيها الاخطاء دى ، وان شاء الله هانوزعها فى المساجد ، علشان نبقى عملنا اللى علينا ..
.
.
.
.

من صيد الفوائد ، علشان الصلاه الصحيحه

اما بقى عن الصور اللى انا عايزاها مهمه يعنى ..

السجود

السجود

====================

اخطاء فى الصلاه

ودا اللى قدرت اجيبه دلوقتى ، ان شاء الله بكرة ، لازم يكون عندى فى الموضوع هنا ، على الاقل .. 10 اعضاء عاملين على الوورد ،

اخطاء تحدث فى الصلاه !! ،

علشان كل واحد يطبع ويصور عشر اشكال ، كل واحد على حسب اللى انتو هاتعملوه ، يبقى معاه العدد ان شاء الله ..

ربنا يكرمكم يا رب

سلام !!