اكيد انتى عارفة ان انا بكلمك انتى ايون انتى و فاهمة ان الكلام كله ليكي و طبعا مش هقول فيكي شعر او غزل الكلام دة للناس الفاضية انا من الاخر هسيحلك يا حواء ...

1.يجب عليكي عزيزتى حواء ان تدركى اننا نحن معشر الرجال لا نفقه معنى كلمة سيمون او فوشيا و العياذ بالله فالخوخ فاكهة وليس لون و اكيــــد مفيش رجل على وجه المحروسة يعرف لون مية البطيخ ..

2.الحب بالنسبة لنا كذكور الجنس البشري لا يعنى ولا يمت بصلة اطلاقا برسائل الموبايل و مكالمات مابعد الثانية عشرة مساء ( الكلام دة بتاع المراهقين ) واللى بياكلوا بعقلكوا عسل و جبن معتق :) ...

3.اختزالا للحديث نحن لسنا كتبا في الفلك و الابراج والتحاليل النفساوية .

4.لو قولتى مفيش مشكلة هنتعامل مع الموضوع عادى جدا احنا عارفين انك بتكدبي و انتى متأكدة ان احنا بنستعبط ..

5.لو قولنا حاجة ممكن تتفسربطرقتين واحدة تحزنك او تغضبك ( لا سمح الله ) والثانية حاجة حلوة( هريسة ) احنا نقصد الحاجة الحلوة .....

6.التسوق مش رياضة ومفيش ذكر هيتعامل معه كأنه رياضة ابدا و الصداع الدائم المستمر خطر روحى للدكتور بدل ما تشتكى ...

7.قولى ماتريدين مباشرة فالتلميحات البعيدة لا تجدى و التلميحات القوية لا تجدى و التلميحات الواضحة زى الشمس لا تجدى قولى ما تريدين ببساطة ...

8.البكاء نوع من انواع الابتزاز .

9. ان كنت تعتقدين انك سمينة انت كذلك ( ما تكدبيش على نفسك ) .

10. يمكنك ان تقولى ان نعمل شئ او افضل طريقة لعمله ولايمكنك فعل الاثنين معا لانك لو تعرفين طريقة عمله بالفعل فلتعمليه بنفسك .

11.على قدر الامكان قولي ما تريدين قوله في الفاصل الاعلانى .

12.لو سألت سؤال لا تتوقعين اجابة له فانتظرى اجابة لا تعجبك.

13. عندك ثياب كافية و اذا كنا ننتوى الذهاب الى مكان اى شئ تلبسينه مناسب....فعلا