كان يا مكان يا سعد يا كرام وما يحلي الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام

في يوم من الايام كان جدو عبده جالس علي شاطئ البحر بيصيد سمك









وبعدين جات سمكه كبيرة وفضلت تشد وتشد السنارة لغايه ما قطعت السناره




وبعدين جدو قرر ينزل البحر يشوف ايه الحكايه






وبعدين شاف سمك كتير ملون الوان كثيرة احمر واصفر واخضر وبرتقالي وكل الالوان




وبعدين شاف السمكه سمسمه اللي قالت لجدو اهلا بيك ياجدو تعالي افرجك علي الحياة تحت الماء






وبعدين فضلوا مشيين






شافوا اسماك مختلفة الاحجام يعني منها الكبير ومنها الصغير ومنها الرفيع ومنها السمين

وبعدين وهما ماشين قالت السمكه سسمسمه لي جدو حاسب سمكة القنفد دى سامه يا جدو




اجري يا جدوا بس احرص الاحجار اللى في الارض



طبعا يجدو انت عارف ان البحر فيه اشجار واحجار بس
و شكلها كده زي اللى هناك دى


ايه ده ايه ده
استخبي يا جدو ده سمك القرش وهو ممكن ياكلنا ابعد عنه



وده بقى الحوت اضخم سمكه في البحر






ودول الدولفين دائما اصحاب وبيلعبوا مع بعض
واانا بحبهم اوى وبحب العب معاهم





وفي كمان الاخطبوط وفرس البحر والكابوريا




والسمكه اللي هناك دى يا سمسمه اسمها ايه المخططه زي الحمار الوحشي دى
سمسمه قالتله دى اسمها انجل







ياسبحان الله في جمال مخلوقاته




انا عارف السمكه دى يا سمسمه اسمها الاسد





ياه يا جدو احنا عمنا في البحر الي مسافه بعيده جدا الدنيا هنا بارد جدا شايف يا جده كلب البحر واولاده يلا بسرعه يا سمسمه نسبح ونرجع تاني انا هتجمد من البارد يلالا بسرعة



وداايه ده يا سمسمه
دى السلحلفاة نونا بتلعب
جدو قال

انا عندي واحدة في البيت

سمسمه قالت ايوه ياجدو في بيعيش في الصحراء وفي بيعيش في الماء

انا دلوقتي مستعجله يا جدو وعوزه امشى اطعم صغاري
واشوفك مرة تانيه علشان نحكي عن انواع الاسماك وهجرة الاسماك
وغيرها من المعلومات
جدو قال مع السلامه يا سمسمه كلميني علي الموبيل
وتوتا توتا خلصت الحدوته
درس الرسم


ايه اللى عجبك في الحكاية ؟

ومناقشة الاطفال في ملاحظاتهم عن الحكاية

واعطي كل واحد ورقه وقلم ويبدا في رسم سمسمه وجدو وسمكة القرش وياريت انهم يرسموا نوع واحد بس من السمك مع اتقان رسمه وانت تعلق
ليه السمكه دى نونوا كده فين مامت السمكه وفين بابا السمكه وكل ما تلاقى حته فاضيه في الصفحه تقوال وفين اصحابهم


والفت نظر الاولاد الي ان قاع البحر مختلف عن الشارع مفيش اسفلت
هوا في شجار شكله زي الا في الصورة وهكذا مع الا يرسم اخطبوط وسلحفاة مع الحرص علي عدم رسم لاطفال او التعليق بكلام محبط زي انت مش عارف تعمل حاجه اي حاجه يرسمها اوجه كبر صغر طب الحته دة مفيهش اصحاب السمكه كدة في حوار عن الموضوع زاته ولو عندك معلومات كثيرة عن السمك الا بياكل لحمه والسمك الا بياكل اعشاب وعن سمكة البيرانا وعن الاسماك الا بتعيش في الماء الملح والاسماك الا بتعيش في الماء العذب
وفي التلوين افرج الاولاد عن الصور الا في الحكاية واقوال لهما في سمك كل الالوان وعن الخلفيه في الحكاية لون البحر ايه ويفضل الالوان الخشبيه او يكون الورق الا بيرسموا عليه ملون .








ارجوا ان اكون مفيده وشكرا

ا

وممكن نعمل درس بورق الكوريشه
نرسم سمك كبير علي ورق كرتون وبعدين اعطي الاولاد
ورق الكريشه الملون ويقصوا بطول وبعديين يلصق ببرات
علي الورق كما في الشكل وممكن نعمل كل اشكال
مثل الاخطبوط ونجمة البحر وغيرها من الكائنات البحرية
ويزين جدران حجراتهم مع مساعدة ماما طبعا