وحشتوني يا اهل النجع انا عندي مشكله خاصه وعايز حد يشاركني الراي علشان احلها
انا سني ٢٨ سنه الفتره اللي فاتت من غيبتي الطويله عن النجع عملت حاجات الحمد لله كويسه
عملت عمره السنه اللي فاتت وفتحت مكنب استيراد وتصدير ودول كانوا حلم حياتي وفكرت بالزواج الفتره الاخيره
فدعيت من الله ان يوفقني في ايجاد الزوجه الصالحه لاعيش معها حياتي في سعاده
تشاء الظروف اني اتعرف علي فتاه صالحه من النت عن طريق موقع الدردشه المشهور الفيس بوك
وتعلقت بها تعلق شديد فشخصيتها جميله جدا من ناحية الادب والخلق والدين وكانت هيه تبادلني نفس الشعور
فاتفقت معها علي الزواج منها والدخول لبيت اهلها ولكن المشكله انها من المغرب وكنت اتكلم معها علي اساس ان
بعد المسافه لايضكل عائقا بالنسبه لي وفكرت مليا في هذا الامر قبل ان اصارحها بحبي لها فصليت استخاره
فرايت الكعبه في المنام وكان هناك ناس لابسين دهب وفضه يزفوا الي فتاه لا اري منها شئ سوي يدها فتفائلت خير
فصارحت اهلي علي هذا الموضوع ولكن اهلي رفضوا رفضا تاما علي اساس انها من بلد اخر واني لا يمك تحمل مسئوليها من ناحية ظروف الحياه وانه يمكن ان يكون فارق كبير ي العادات والتقاليد وكنت في الفتره التي كنا نتحدث ففيها كنا نتكلم عن الظروف المعيشيه في البلدين والعادات والتقاليد فلم اري اي فرق بيننا وبين المغرب الا في اشياء عاديه جدا يمكن التنازل عنها وليست من اساسيات الحياه بيننا ومتفاهمين الي اقصي الحدود فماذا افعل هل ارضي بكلام والدي ام اتزوجها فانا في الحالتين لا اريد ان اعصي والدي وفي نفس الوقت البنت اتعلقت بي جدا وانا تعلقت بها وستكون صدمه لها اذا حال بيني وبينها هذه الظروف فماذا افعل ؟؟ ارجوا من اصحابي النجعاويه يشاركوني في الراي لاني مش عارف اخد راي حد في الموضوع ده ومحدش حاسس بيا وياريت اللي يكتب رايه يحط نفسه مكاني وشكرا