فيه حكمة لأفلاطون تقريبا بتقول أنه أصعب صداقة هي صداقة الإنسان لنفسه .. حقيقي .. إزاي تكون صديق

لنفسك .. لازم أولا تحبها و تستوعبها و تتقبلها و تحاول توجهها .. لازم متزعلشي منها و تتصالح معاها

مهم كمان إنك تمتلك حد أدنى من القوة و الثقة و الحب بينك و بين نفسك .. قدر يخليك متزهقش و تستمتع و انت قاعد لوحدك .. قدر تواجه بيه الناس و تتعامل بيه مع البشر بمساحة من الأمان و كأن لك ضهر .. واللي له ضهر زي مانتوا عارفين ممكن يضرب على بطنه لو فيه واحد عنده ضهر أكبر

..............

حكمة القلب

دي حاجة إنسانية كده بتخليك زي الدكاترة النفسيين اللي بيحبوا مهنتهم تسامح كل الناس عشان إنت عارف دوافعهم زي ما قال أحد الأطباء.. تشفق ع اللي محتاج شفقة و اللي فاكر إنه مش محتاج .. تترفع عن الأخطاء و الصغائر و متشلشي ف نفسك .. تستوعب كل الناس .. يتسع حضنك لكل ما هو إنساني .. متنتظرش مقابل لعمل الخير ... وقتها هترتاح و حتى لو الدنيا اتهدت إنت ف أمان مادمت مع الله و لله بالله

............

الهليكوبتر فوووووووووق

حاول تبص ع الدنيا من فووووووق .. بص ع الناس و نفسك و الحياة و البيوت و العالم و خد صاروخ و بص ع الكون من بره .. جرب حتلاقي مفاهيمك اتغيرت

............

التعرف على الإرادة

فيه وقت ممكن أضطر لعمل حاجة بمعنى اضطر مفيش حد غيري و الدنيا هتبوظ لو معملتش .. الحاجة دي ممكن اكون عمري ما عملتها و أقوى مني و عاوزة قلب جامد و تفكير سريع و حركة سريعة و أنا مش كده بس بجد لو اضطريت حبدأ أتعرف على حروف الإرادة جوايا و اقرا عمليا كلمة هقدر

متقلقش .. قدها و قدود

..........

عملت لماما انهرده حاجة كان نفسها أعملها من زمان رغم إني مكنتش حباها قوي .. فرحت قوي و جت باستني و حضنتني حسيت وقتها بالجملة اللي بتقول : يجعل فرحتك نور ف عنيا و حسيت قد أيه أنا باحب ماما

............

قد أيه جميل إنك تتطوع في أي حاجة .. قد أيه جميل إنك تساعد الناس و تقدم خدماتك .. وتلاقي ناس كتير معاك متعرفهومش بس معاك في عمل خير .. إحساس حلو قوي لما تلاقي حيوان مثلا بيقولك بعنيه شكرا أنا باحبك .. أنا مجربتش بس أعتقد ده

و العمر فيه كام قد أيه

..........

منقووووول طبعا هو انا بألف :]