ازززززيكم يا نجعاويين؟؟؟!..أخبــــــارك ايه؟؟؟

ان شاء الله تكونوا توماااااااااااااااااااااا اااام

موضوع نقاشنا اليوم..موضوع عاوز صرااااااااحة تااااااامة اوى اوى...

موضوع برضه عاوز جراءة ..وكــــــــــــل الشجاعة

موضوعنا بييييخص فئة مهمة جدا من الناس...يخص ركيزة هامة جدا جدا من ركائز المجتمع (ايه الكلام الكبير اللى بقوله ده)) :] :] :]

موضوعنا عن مين عرفتوا عن الشبـــــــــــــــــــــ ــاب

بس هانتكلم عن ايه بالظبط اللى ييييخص الشباب...الشباب مواضعهم كتير اوى
احنا بىق هانفتح النقااااااااااااش فى موضوع مهم اوى...بس نقول حاجة كده ..احنا دلوقتى لو بصينا لشباب المسلمييييييين هانلاقيهم مشغووووووووولين بحاجات هايفة اوى أوى..وياريتها طيب تجيى عالمباحات..يعنى ينشغل بكورة بقراية بحاجة مبااحة وومحللة لينا..لــــــــــأـــ..دى ووووووصلت للمحررررررررماااااااااااا ااااات....يعنى معظم شبابنا واحنا ماااانقدرش ننكر ده..اشتغلوا بحاجات اصلا حرام احنا نعملها...

بس يا ترى ايه سبب انشغاالهم بالمحرمات. .أكيـــــــــــــــــــد السبب بعدهم عن دينهم

طب ليييييييييييييييييييييييي ييه احنا الشبااااااااااب بعاد عن دينا؟؟؟

أعتقد ان فيه شوية اسباب كـده...
اولا حاجة ممكن يكووووووووون السبب من الاســـرة..وليه لأ..ممكن تكون الاسرة دى مش بتعيييييييش مفاهيم الدين ..مش بتهتم بمعاااااالييييييم دينها..وده طبعا هايدى الشاب نفور دينى وسبب للانحراف..

ممكن برضه تكوووووون الاسرة دى..(زى كثير من الاسر)..بتهتتتتتتتتم بالمنظظظظر بس...اه يكون منظرك متدين وملتزم..لكـن ما هياش متعمقة فى أحكام الدين بفههههههم..و ده بيدى للشاب صورة مشوشة عن الدين..عن غير اقتناع..

فى كل الحالتين بينتج طبعا للشاب حافز كرررررره وعدائية...لأنه اصلا مش فاااااااهم حاجة..

تانى حاجة ممكن تكوووووون ..المــــــدرسة هيا سبب ابعتادنا عن ديننا..ازاى بقى ده ممكن يحصل فى حاالتين..الاولى يا سيدى ان تكوووووووون مدرسته دى اصلا علمانية..اللى عندهم الدين ده اصلا ماااادة ملغية غير معتررف بيها..يقرا كل حاجة ماعداالدين..الناتج طبببببعا انه عندى الدين ده حاجة غير مهتم بيها..هوا اتربى على كده خلاص بقى...

التانية بقى يا سيدى تكون المدرسة دى ذات اتجاه ديني تقليدي, اللى بتركز على الشكل دون الجوهر, ويحصر الدين في علاقة روحية لا شأن لها في الحياة وهمومها ونظمها.. فالنتيجة تكون واحداً من امرين:
فإما أن يتبنى الشاب فكرة ناقصة عن الدين ,فيختصره في علاقة بينه وبين ربه, من خلال طقوس عبادية لاروح فيها.
وإما أن يرفض الدين, لأنه لايملأ فراغ حياته, ولايحقق حاجاته وطموحاته.

تاااالت سبب الاعلااااااااااااااااام..و يا له من سبب محطممممم والله يا جماعة..بجد بجد الاعلام له دووووور كبير اوى اوى ..فى سبب بعدنا عن الدين..وتأثيرها فعاااال اوى..بالذات لان مافيش بيت دلوقتى مافهوش وسيلة اعلامن من راديو وجرنال ومجلات وتليفزيون وكمبيوتر ونت..كل ده طبعا بييييستخدم اسلوب الاشاقة والاثارة والترغيييييييييب..

فيـــــــاترى الكلام اللى عاملة اقوله من الصبح ده موجود فينا؟؟؟انا بصراحة قلته من وحى الواقع بتاعتا...
انا لاحظظظظظظته فى بششر كتير ةاوى اوى...
هل ده اللى بتلاحظه ولا عندك اسباب اخرى
ياريت تكلمنا وتتناقش معانا..على صيحو دوت كوم..ركن الحوارات والقضايا..مع غفييييييييييرته المتألقة..

***********************سمسمية باللوز محشية*******************************

والى اللقاء..