طبعا كلنا عرفين حال الشعب المصري ولقد وصل عدد سكانو 75 مليون نسمه
ليه يجدعان كده مش حرام واحد مش لائي ياكل يخلف 7 10 عيال ليه مش حرام عليك

ايه يعم مبراحه علينا شويه مرسول (ص)امرنا بكده هوه والصحابه رضوان الله عليهم

طب يسيدي عرفين وعرفين كمان ان الزمن غير الزمن وعرفين كمان انهم ناس بيخافو ربنا وكانو بيربو ولدهم على اكمل وجه عشان يطلعو ولدهم قاده يقودو مجتمعهم للي في صلاح بلدهم
هتالي انته كده

ايوة انا بربي ولادي على اكمل وجه انا ولادي متربين

ايوة ولادك متربين طب روح لم ابنك المتربي من الشارع الصايع الدايع ايوة ومتنساش تاولو يخل بالو من البنات الي مصحبهم وكل يوم مع وحده شكل ومتنساش تالو كمان متضحكش على بنات الناس الي بيلعب بيهم وفمشعرهم ومتساش تروح تجيبو من القسم عشان اضية تحرش او حشيش او حتى تهديد مسلح عشان خاتر وحده ده ابنك المتربي الي بتكلم عنو .
فيها ايه لو خلفت عيل ولا حتى عيلين وتربيهم احسن تربيه بدل منت محتاس فعيالك دنتا يراجل نسيت اساميهم من كترهم اتلم على نفسك با.
مش معؤوله نتمتع شويتين وتخلفلنا دستة عيال هنا ونرجع نتندم وتعيط بلدموع فحته تنيه على ضياع ابنك فلبحر عن طريك هجره غير مشروعه عشان يهرب من الزحمه وقلة الشغل الي صنعتوها انته ولي زيك

.......................................

هتالي تاني في دول اكتر مننا فعدد السكان

يعم صلي على النبي

عليه افضل الصلوات وواتم التسليم

بتكلم عن الصين الي عدد سكنها وصل لمليار ونص

ايوة

ماشي يعم انته تعرف ان الصينين برابينا احنا المصرين االك ليه عشان دول ناس بتصنع يعم دول الصينين وصلو للريف المصري يعردو بضعتهم بتكلم عن الصين الي الي بتصنع كل حاجه واي حاجه بتكلم عن الصين الي بضعتهم وصلت فكل العالم .
واحنا بضعتنا يدوب بتعرض فلاسواق العربيه ويرتها حلوه

انته..............................

متاليش انا بتريء على صناعة مصر من اكبر الدول الصناعيه فشرق الاوسط عارف كده

ومادرش ااول غير كده ان مستوانا عمرو مهيجيب بره عشان احنه كده شوفو الغرب وصلو فين وبيعملو ايه يجدعان

يناس انتو عيزين توصلو الحكومه انها تفرد علينا ان الواحد لازم يجيب طفل واحد والي مش هيعمل كده يدفعوه ضرائب غبر الضرائب الي بيدفعهولنا

عيزين توصلو الحكومه لكده ولا ايه

ليه منكنش متحضرين ونفكر فلعالم الي حولينا

يارب اكون عرفت اوصل وجهت نزري مش للابا خلاص الاب مش هيموت ابنو

لينا احنا الجيل بتاعنا كلامي ده موجه ليك وليكي نما تكبرو وتخلفو ان شاء الله

والاباء بردو عشان ياول استوب خلاص كفايه لحد كده كفايه كفايه زحمه وكفايه الت صنعه وكفايه صياعه وضياعه كفايه

وسمعوني احلى تحيه عشان مزعلش منكو :]