وصفات لفرد الشعر
الوصفة دي طبيعية مية في المية وعن طريقها تتفادي الآثار الضارة لفرد الشعر، كمان هتقدري تعمليها في أي وقت سواء كان عندك حساسية أو حتى حامل لأن كلها عبارة عن مواد طبيعية مفيدة للشعر والجسم كمان.
المكونات:
زيتلقرنفل
زيت زيتون
الطريقة:
اخلطي زيت الزيتون والقرنفل مع بعض في زجاجة بكميات متساوية ورجيالزجاجة كويس جدا وحطيها في الشمس لمدة 15 يوم وكل يوم رجي المكونات وبعد الـ15 يومما يمروا استعملي الزيت على شعرك.


وصفة إنما إيه
المكونات:
زبدة غير مملحة
زيت زيتون أخضر غامق
مايونيز بالليمون
زبادي خالي الدسم
عصير ليمونة
الطريقة:
اخلطي المكونات كلها مع بعض وحطيها في برطمان واقفليه كويس وحطيهافي التلاجة.
الاستعمال:
بص يا ستي لو شعرك متقصف قوي وخشن شويتين يبقى تستعملي الوصفة ديمرتين في الأسبوع لأنها كمان بتنعم الشعر وبتحافظ عليه من التقصف. أما لو شعرك عاديوإنتِ عاوزة تنعميه زيادة يبقى تستعملي الخلطة دي مرة في الأسبوع. وهتلاقي نتيجةهايلة.
احنا طبعا عارفين إن الوصفات دي لأنها طبيعية ممكن تاخد وقت أطولومابتدومش زي الوصفات الكيميائية لكن صدقيني إنتِ الكسبانة في الآخر. واحنا برضهعاملين في حسابنا إنكم ممكن ماتقتنعوش بالكلام ده وتفضلوا برضه تستخدموا كريماتالفرد وعلشان كده هنقول لكم على طريقة سهلة ومضمونة لمعالجة آثار الفرد لأن شعركبيحتاج لمرطبات بعد عملية الفرد.

وصفة البيض
المكونات:
صفار بيضة واحدة.
نصف ملعقة زيت زيتون.
كوب إلا ربع منالماء الفاتر.
الطريقة:
اضربي صفار البيضة، يعني شيلي البياض منها لغاية ما يبقى سميكولونه يفتح، وبعدين ضيفي نص معلقة زيت الزيتون بالقطارة تدريجيا مع التقليبالمستمر، وبعد كده ضيفي المية تدريجيا، واستمري في الخفق وبعدين حطي الخليط ده فيزجاجة، وبعد غسل شعرك بالشامبو المناسب لنوع شعرك دلكي شعرك بالملطف ده وسيبيه علىشعرك شوية دقايق قبل ما تشطفي شعرك.