بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيد الانبياء والمرسلين (ص) اما بعد اقول قولى هذا واتمنى الاقتناع والرد واستغفر الله لى ولكم دلوقتى هنتلكم فى موضوع مهم جدا واجب فعله على كل مسلم ومسلمة وهو عبارة عن شوية تساؤلات هيقعد البنى ادم فيكم يفكر فيها ويسألها لنفسه ونفس الوقت يرد على نفسه وطبعا احنا عارفين ان كل واحد له نفسين نفس لوامة ونفس امارة بالسوء احنا بقى هنتخيل ان النفس اللوامة بتحاسب النفس الامارة بالسوء فنقعد كده زى الشطار ولو ربع ساعة ونتسآل .

سلام عليكم ورحمة الله هى طبعا طريقة كوميدية شوية علشان محدش يحس انى هضربه ولازم لما نتكلم ى الدين يكون فى لين مش شدة وتعصب وحتى اللى قدامى يقتنع ويحب المناقشة فيه كتير يلا بقى حد جدع كده يجيبلى اسبرينه احسن انا دماغى خلاااااااااص من كتر الكلام والصداع يالهووووووووى
1_ياترى انا النهاردة ذكرت ربنا؟حمدته؟استغفرته؟دعوته ؟لجأت له واستخرته؟طبعا اجب بنفسك. 2_ياترى انا صليت على الحبيب النهاردة ولا لأ؟ولو لأ يبقى ليه؟وبرضه اجب بنفسك ومتتحججش ياد وخليك صريح اوى. 3_ياترى انا النهاردة صليت جميع الفروض؟ياترى خشعت اثناء الصلاة ولا لأ؟ولا شغلتنى ريحة الاكل والمسلسل واللى هيحصل فيه ولا خروجة النهاردة ولا ولا ولا.....برضه اجب بصراحة وبدون حجج. 4_ياترى انا رضيت ماما وبابا ولا لأ عقتهم ومسمعتش كلامهم لو عقتهم عقتهم ليه؟هل حاجة تستاهل؟مع ان مفيش ومستحيل حاجة تستاهل غير لو قالولك اعصى ربنا بس ابقى اعصيهم قال الله تعالى سورة لقمان وان جاهداك على ان تشرك بى ماليس لك به علم فلاتطعهما وصاحبهما فى الدنيا معروفا وقال برضه ولاتقل لهما اف ولا تنهرهما صدق الله العظيم فكر وجاوب بتركيز. 5_ياترى انا قريت ولو ايه من القران؟معقول انا النهاردة مكنش عندى عشر دقايق فاضيين معقوله؟طبعا فى ساعات وممكن يبقى اليوم كله فاضى بس انت هتتلكك ما عارفاك يابنى ادم متحججش. 7_ياترى انا اذيت حد النهاردة سوء بالكلام والنميمة ام بنظرة ام جرحت مشاعره؟هل تصدقت ولو ب 25 قرش اظن ده مش مبلغ ولو كل اسبوع حتى تصدق بيه رد واياك تقول انك مفلس وعلى الحديدة . 8_ياترى بنعمل زىماربنا قال يوم المؤمن يبدأ من صلاة الفجر وينتهى عند صلاة العشاء ياترى بنعمل كده ولا الفيلم بيجى متاخر لو بيجى متاخر يبقى اسهر واوعى تصلى قيام الليل الفيلم اولا طبعا لا لاز نطبق كلام ربنا ونصحى قبل الفجربربع ساعة اونص نصلى قيام ليل ولو ركعتين حتى . 9_وده الاهم ياترى عجبك الموضوع ولا قريته وخلاص ياترى اقتنعت وهترد ولا هتطنشنى عموما انت اقسمت بالله وانت وضميرك. 10_بعد العشاء تقعد تتسال وفى النهاية ياترى انا رضيت ربنا نسبة كام فى الميه؟وده المفيد . 6_ياترى نهت عن النكر وغضيت بصرى ولا لأ وامرت بالمعروف؟ ها بصراحة رد لان ربنا قال يعلم خآئنة الاعين وماتخفى الصدور صدق الله العظيم متكدبش لانك بتكدب على نفسك خليك واقعى وانت بتلوم نفسك.